2017. aasta septembri lõpus märkas Virumaa Unic Klubi liige Vello Vilu Rakvere Kuusakoski vanametalliplatsil seismas originaalset ja täiskomplektset TA-6 autobussi. Selline kodumaine toodang liikus viimati Eesti teedel 30 aasta eest – siis kui vabast Eestist ei osatud veel undki näha ja NLKP Keskkomitee peasekretäriks sai Mihhail Gorbatšov.
Praegu on buss heades kätes ja peale kuulsusetut minevikku ootab vanakest ees kuulsusrikas tulevik! Buss on plaanis säilitada tehasest väljunud originaalsuses. See on ümber nimetatud eksponaadiks ning selle kallal on plaanis kasutada arheoloogiast ja kunstiteadusest tuntud teaduslikke säilitusmeetodeid.
Bussi konstruktsioonis leidub hulgaliselt Tartu autoremonditehasele iseloomulikke ehituslikke võtteid, mida on tänapäevaste vahenditega äärmiselt raske saavutada. Jättes kõrvale iroonianoodid ja muu peene huumori – buss on oma robustsuses nii omapärane, et ükski autorestauraator ei suuda sellist tulemust imiteerida. Töö kesine kvaliteet paistab välja bussi igast detailist – kere karkassi keevised ei tee au isegi algajale keevitajale, istmete vooderduse kinnitamiseks kasutatavad naelad on kõveraks löödud, plekikruvide peadel on näha vasarajäljed, sakilised küljetriibud jne – kõik see iseloomustab tehasest väljunud toodet.
Bussi ajaloost
S eda, millistel täpsetel asjaoludel endine Tamsalu EPT buss Tamasalu Gümnaasiumi kuuri alla sattus pole teada. Peale viimast kapitaalremonti 1985. aastal pole bussi kasutatud ja arvatavasti on riigikorra vahetumisel ka buss liikunud EPT arvelt vallavalitsuse bilanssi ning sealt kooli omandusse. Bussi kerel ilutsevad siiani Tamsalu EPT embleemid.Riigiarhiivist õnnestus leida ENSV Autotranspordi ja Maanteede ministri käskkiri 1970. aasta 15. aprillist, milles muuhulgas kästakse Tallinna 16. autobaasil üle anda koondise “Eesti Põllumajandustehnika” Tamsalu osakonnale autobuss TA-6 riikliku registreerimismärgiga 18-04 ЭСГ. Ühistranspordiks kõlbmatud sõidukid anti autobaasidelt üle kolhoosidele-sovhoosidele, et parandada maaelanikonna transporti. 16. autobaasis oli TA-6 olnud kasutusel liinibussina.
Siinkohal tuleks veidi selgitada nõukogude ajal autoregistris kasutusel olnud n.n “numbri ja ämbri” süsteemi. Meie bussi näitel elas see justkui topeltelu. Üks elu, juriidiline identiteet oli bussi riiklik registreerimisnumber ja tehniline pass. Teine, reaalne sõiduk, mida vastavalt vajadusele tehases kapitaalremonditi. 2017. a Rakvere vanarauaplatsilt leitud buss on oma juriidilise identiteedi järgi sündinud Tartus TA-6 bussina 1960. aastal. Tema erinevad omanikud ja elukäik on dokumenteeritud ja ajalugu täpselt teada. Käega katsutav osa bussist, reaalne sõiduk on aga aegade jooksul korduvalt uuesti sündinud, viimati 1985. aastal. Tartu autoremonditehases oli kasutusel n.n valikkoostamise meetod, mis tähendas kapitaalremonti saabunud sõiduki täielikku osandamist, taaskasutatavate detailide taastamist ja remonti ja uue sõiduki ehitamist taastatud osadest. Seejuures läbis kapitaalremondi ka sõiduki šassii ja mootor – ka need said uue identiteedi. Kirjeldatud protsessi kutsuti nimetuks kapitaalremondiks. Peale kapitaalremondi läbimist sai sõiduk tagasi oma juriidilise identiteedi – uus “ämber” sai vana numbri. Ka Tamsalu EPT buss on Tartu tehases läbinud kirjeldatud kapitaalremondi protsessi mitmeid kordi oma elu jooksul. 1960ndail vuranud bussiga ei ole ühist midagi peale numbri. Seaduse mõttes on meie buss kerenumbriga 1312 sündinud siiski 1960. aastal Tartus originaalse TA-6 bussina.
Riiklik registreerimismärk 18-04 ЭСГ on esmakordselt välja antud 1960. aastal. See on Tallinna numbrimärk ja on kuulunud Tallinna 16. autobaasile. Juba niigi rikkaliku ajalooga bussi elulukku lisandub siinkohal veel üks dokumenteeritud etapp. Nimelt on Tallinna 16. autobaasi töötaja Feliks Puusepp põhjalikult fotodele jäädvustanud 1968. aasta suvel toimunud autobaasi töötajate ekskursiooni Karjala ANSV-sse.