Postiveofurgooni TA-9C katsemudel, 1961. a. Foto: Tartu ARKT arhiiv.
Postiveofurgooni TA-9C katsemudel, 1961. a. Foto: Tartu ARKT arhiiv.

1961. aasta lõpul ehitati tehase eksperimentaalosakonnas Eesti NSV Sideministeeriumi tellimusel spetsiaalne postiveo furgoonauto. Võrreldes toiduainete veoks mõeldud seeriatootega puudus postiveokil kere termoisolatsioon, sest selle järele polnud vajadust. Esimene eksperimentaalne postiveoauto osutus niivõrd edukaks, et Sideministeerium tellis posti- ja ajakirjanduslevisüsteemi teenindavasse autobaasi (n.n Side baasi) Tartust uued postiveokid. Postiveoks ehitatud furgooanuto sai mudelitähiseks TA-9C. Autol olid tagaküljel kahepoolsed uksed, paremal küljel ühepoolne uks. Juhikabiini ja furgooni vaheline sein oli varustatud akendega, furgooni ustel olid sissemurdmist takistavad trellid ning signalisatsioonisüsteem, mis teatas juhile kaubaruumi ukse avanemisest. Vastavalt üleliidulisele standardile ГОСТ 7593-55 olid kõik postiveofurgoonid varustatud venekeelse kirjaga ПОЧТА külgseintel ning värvitud halli-sinise värviskeemiga.

Mootor:
   ГАЗ-51, 70hj, 6 silindrit reas
   Kasutatav kütus: bensiin
   Kütusepaagi maht: 105 l
   Kütusekulu: 28l/100km

Väljalaskeaastad:
   esimene katsemudel: 1961
   seeriatootmine 1963-1967

Kere tüüp:
täismetall-vagunkere, baasmudel TA-9E
ehitatud ГАЗ-51А pikendatud raamile (eesmine pikendus 195 mm, tagumine 470 mm).
Gabariidid:
   pikkus:	   6280 mm	            
   laius:	   2195 mm	            
   kõrgus:	   2740 mm

Kandevõime:       2000 kg

Tühimass:          3557 kg                  
   esiteljel:      1799 kg                  
   tagateljel:     1758 kg                  
Täismass:          5707 kg            
   esiteljel:      2285 kg            
   tagateljel:	   3422 kg	

TOOMAS UNT meenutab:
"Minu isa sõitis Tartu furgoonautoga aastail 1967-1973, tegu on minu lapsepõlve autodega. Sain temaga päris palju mööda Eestit kaasa sõita. Ka tehnilisest küljest olid need päris huvitavad masinad - näiteks ripp-pedaalid ja vaheraamil olev mootor, mis hõlbustas selle vahetust. Kere oli autodel 3-osaline: kabiin, siis üsna väike ruum, mille uks paiknes paremal küljel ja seejärel suur furgoon. Isal oli mingi väga hea tutvus Tartu tehases ning ta lasi oma autod veidi ümber ehitada. Meie autol suurendati kabiini vaheruumi arvelt ja suleti küljeuks. Sellega tekkis kabiini ruumi magamiskoha jaoks, rahvast mahtus sisse koos sohvriga 8–9 hinge. Selline auto sõitis endises 17. autobaasis. Sarnaselt oli seal ümberehitatud ka üks teine furgoon. Hiljem Side baasis sõites lasi ta samal viisil ümber ehitada oma postiauto TA-9C."

Sideministeeriumi autobaasi postiveo furgoonauto TA-9C. Foto: Toomas Unt.
CategoryAjalugu