Tule virtuaalsele avastusretkele läbi Eestimaa!

2004. aastal tekkis vabatahtlikest koosnev grupp inimesi, kelle huviks sai võsades ja kuuritagustes peituvate TA-marki busside ja furgoonautode otsimine, pildistamine ja nende kohta info kogumine. Isehakanud “etnograafid” kaardistasid aastate jooksul kõik Eestimaa pinnal teada olevad TA marki sõidukid. Nimekirja on aastate jooksul täiendanud ligi 70 tehnikahuvilist. Nüüdseks on enamus Tartus valmiststud sõidukitest maapinnani roostetanud või vanarauaks saanud, alles on vaid pildid. Õnneks on ka positiivseid näiteid. Vrakistaatusest on välja pääsenud kümmekond sõidukit ja neile tuleb vaid lisa.

Foto: Tarvo Puusepp

Autobuss TA-6-1

»» mudeli info
Asukoht: Tartumaa, Tartu  
Väljalaskeaasta: 1958
Taasteremondid: 1973/1987
Kerenumber: 315
Registreerimisnr: 40-10 эсе > 925TAS > A332

Kuuluvuse ajalugu: Koondise «Eesti Põllumajandustehnika» Valga Rajoonikoondis (Valga EPT) > Tartu näidissohvoos > RAS Tartu Riigimajand > Tartu Agro > eraisik (klubi LEVATEK)

Hetkel kasutusel oleva info järgi säilitasid kapitaalremonditud bussid kerenumbri läbi oma elukaare. Selle teooria alusel on TA-6-1 buss kerenumbriga 315 valmistatud Tartus 1958. aastal (siis mudel TA-6).

Bussi tehnilises passis olev aastanumber 1973 on arvatavasti esimese moderniseerimise järgne kapitaalremondi aeg. N.n esimene moderniseerimine TA-6 busside konstruktsioonis toimus ametlikult 1970. a kevadel (tootmises alates 1971. aastast). Kapitaalremonte võis keskmine TA buss oma kasutusea jooksul läbida sõltuvalt tehnilisest seisundist iga 4-6 aasta järel.

Kolmas bussiga seotud number on "7", mis kirjas tehasesildil. 2019. aasta taaselustamisele eelnenud välimusega busse hakati Tartus kapitaalremondi käigus valmistama 1987. aastast alates ja see jätkus 1992. aastani. Seega tähistab tehasesildil olev "7" aastat 1987, mil buss on käinud viimati Tartus tehases ja saanud seal kapitaalremondi käigus n.n moderniseeritud välimuse ning uue mudelitähise TA-6-1 (moderniseeritud TA-6).

Tehasesildile jäänud vana mudelitähis TA-6 (peaks olema TA-6-1) võib olla seal põhjusel, et just 1987. aastal hakati uut moderniseeringut valmistama ja "ei jõutud" veel uut markeeringut siltidele märkida.

Buss seisis aastaid hüljatuna Tartu lähedal Ilmatsalus. 2018. aastal tekkis Tartu vanatehnikaklubi LEVATEK liikmetel plaan seoses läheneva Tartu Autode Remondi Katsetehase aastapäevaga taastada mõni kodulinnas ehitatud sõiduk. Restaureeritud TA-busse liikus ringi juba Harju-, Rapla-, Pärnu-, Lääne ja Järvamaal kuid mitte Tartus. Ilmatsalus seisev endine Valga EPT buss oli taastamiseks ideaalne materjal.

Bussi taastamistöödest võtsid osa Pelle Vadi, Endel Napast, Raivo Raju jt. 2019. aasta alguses hangiti taastatavale bussile ka doonor. Selleks sai endine Emajõe kolhoosi buss Võnnust (Võnnu TA-6-1). Taastamistöödega jõuti valmis 2019. aasta augusti lõpul ja restaureeritud bussi esmaesitlus toimus 1. septembril 2019. aastal - Tartu Autode Remondi Katsetehase 70. aastapäeval.

Sõiduki lisas Vrakigalerii andmebaasi: Indrek Allik, 26.05.2011

autobuss TA-6-1LEVATEKi taastatud buss ja autoremonditehase endised töötajad, paremalt neljas peainsener Eldur Maidla.
Foto: Tarvo Puusepp
26. september 2019, Tartu26. september 2019, Tartu
Foto: Tarvo Puusepp
26. september 2019, Tartu26. september 2019, Tartu
Foto: Tarvo Puusepp
26. september 2019, Tartu26. september 2019, Tartu
Foto: Tarvo Puusepp
26. september 2019, Tartu26. september 2019, Tartu
Foto: Tarvo Puusepp
Bussi restaureerimine 2018-2019Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
Bussi restaureerimine 2018-2019Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
Bussi restaureerimine 2018-2019Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
Bussi restaureerimine 2018-2019Esimest korda avlikkuse ees - 1. septembril 2019 Tartus Vanemuise teatri eest Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
30.8.201930.8.2019
Foto: Väino Peebo kogust
August 2019August 2019
Foto: Pelle Vadi
August 2019August 2019
Foto: Pelle Vadi
August 2019August 2019
Foto: Pelle Vadi
August 2019August 2019
Foto: Pelle Vadi
August 2019August 2019
Foto: Pelle Vadi
August 2019August 2019
Foto: Pelle Vadi
Bussi restaureerimine 2018-2019Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
Bussi restaureerimine 2018-2019Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
Bussi restaureerimine 2018-2019Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
Bussi restaureerimine 2018-2019Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
Bussi restaureerimine 2018-2019Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
Bussi restaureerimine 2018-2019Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
Bussi restaureerimine 2018-2019Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
August 2019Sõiduki vana tehniline pass August 2019
Foto: Pelle Vadi
Tartu, 2018Tartu, 2018
Foto: Pelle Vadi
Bussi restaureerimine 2018-2019Bussi restaureerimine 2018-2019
Foto: Pelle Vadi
9. mai 2011, Ilmatsalu9. mai 2011, Ilmatsalu
Foto: Indrek Allik
9. mai 2011, Ilmatsalu9. mai 2011, Ilmatsalu
Foto: Indrek Allik
9. mai 2011, Ilmatsalu9. mai 2011, Ilmatsalu
Foto: Indrek Allik
9. mai 2011, Ilmatsalu9. mai 2011, Ilmatsalu
Foto: Indrek Allik
9. mai 2011, Ilmatsalu9. mai 2011, Ilmatsalu
Foto: Indrek Allik
9. mai 2011, Ilmatsalu9. mai 2011, Ilmatsalu
Foto: Indrek Allik
9. mai 2011, Ilmatsalu9. mai 2011, Ilmatsalu
Foto: Indrek Allik
9. mai 2011, Ilmatsalu9. mai 2011, Ilmatsalu
Foto: Indrek Allik