Tule virtuaalsele avastusretkele läbi Eestimaa!
2004. aastal tekkis vabatahtlikest koosnev grupp inimesi, kelle huviks sai võsades ja kuuritagustes peituvate TA-marki busside ja furgoonautode otsimine, pildistamine ja nende kohta info kogumine. Isehakanud “etnograafid” kaardistasid aastate jooksul kõik Eestimaa pinnal teada olevad TA marki sõidukid. Nimekirja on aastate jooksul täiendanud ligi 70 tehnikahuvilist. Nüüdseks on enamus Tartus valmiststud sõidukitest maapinnani roostetanud või vanarauaks saanud, alles on vaid pildid. Õnneks on ka positiivseid näiteid. Vrakistaatusest on välja pääsenud kümmekond sõidukit ja neile tuleb vaid lisa.
Konteinerveo furgoonauto TA-3763 | |
»» mudeli info
Väljalaskeaasta:
Konteinerveo furgoonauto TA-3763 ehitamist veoauto ГАЗ-53-12 šassiil alustati Tartu Autode Remondi Katsetehases 1981. aastal Ropka tööstusrajoonis valminud uues tootmiskorpuses. 1981. a. valmistatud autod tulid tootmisest seadistusseeria nime all - katsetati uusi seadmeid (stantsid, rakised jms.) ning töötati välja furgoonauto tehnilised tingimused (ENSV 200 TT 113-80). Uus, võimsam, 8-silindriline ГАЗ-53-12 mootor võimaldas suurendada auto kandevõimet rohkem kui tonni võrra. Veoauto ГАЗ-53-12 pikem teljevahe (3700 mm) võimaldas omakorda pikendada juhikabiini ja suurendada autojuhi tööpinda. Senini ehitatud furgoonautodel oli kasutusel kabiini buldogkompositsioon, mistõttu asus mootor juhiistme ning kaassõitja istme vahel. Selline lahendus oli küllaltki ebamugav nii mootori tööst tekkiva müra osas kui ka keerukamate ehitusvõtete poolest. Uut tüüpi furgoonauto TA-3763 juures loobutigi buldogkompositsiooni kasutamisest, eelmiste mudelite juures kasutatud mootori ettepoole toomine jäi ära. Samas toodi baasmudeliga võrreldes ettepoole roolimehhanism, gaasi-, siduri- ja piduripedaal ning piduri peasilinder. Konteinerveo furgoonauto esivedrustus varustati kahe amortisaatoriga, tagumine kahe teleskoopamortisaatoriga. Täismetallist, nelikant-terastoruraamiga (toru ristlõige 25 x 50 mm, toru seina paksus 2 mm) kerekarkass oli varustatud termoisolatsiooniga ning kahe uksega (ühepoolne küljeuks, kahepoolne tagauks). Väline vooderdus oli valmistatud külmvaltsitud lehtterasest (paksus 0,8 mm), kinnitatud karkassile punktkeevitusega. Furgooni seesmine vooderdus oli valmistatud lehtalumiiniumist (paksus 1,2 mm), juhikabiinis lehtterasest. Veoruumi põrand valmistati terasplekist, põranda, seinte, uste ja lae termoisolatsioonina kasutati 50 mm paksust penoplasti. Furgoonauto oli varustatud ETKVL Autobaasis toodetud hüdrotõstukiga C-5A1-01, mille tõstevõime oli 500 kg. Auto kabiini esimesed küljeaknad olid ette lükates avatavad, tuuleklaasidena kasutati autobussi ПАЗ-652 panoraam-tuuleklaase. Juhikabiin oli varustatud sundventilatsiooniga läbi kabiini katuses oleva ventilatsiooniluugi ja katuse esiservas olevate reguleeritavate õhuavade. Veoruumi õhuvahetus toimus läbi katuses olevate õhukogujate. Juhiruumi valgustamiseks oli kabiini laes kaks plafoonvalgustit (ПК-201), veoruum oli varustatud kahe samasuguse plafoonvalgustiga. Furgoonautole TA-3763 anti tehase poolt 12-kuuline kasutusaja garantii või 25 000 km läbisõidugarantii Konteinervedudeks konstrueeritud TA-3763 sai tellijatelt hea kvaliteedihinnangu. Suurenes töökindlus, pikenes läbisõit esimese kapitaalremondini ja järgmiste remontide vahel. Tagaluugiga konteinerveofurgoonauto sai murranguks linnasisestel vedudel, eriti kaupluste varustamisel. Rataskonteineritese paigutatud toiduaineid võis nüüd vedada vahelaadimiseta toiduainetetööstuse ettevõtetest või ladudest otse müügisaalidesse. |
Asukoht: Harjumaa, Maidla Väljalaskeaasta: 1985 Kerenumber: 13400 Registreerimisnr: 1838 ЕАП |
Kuuluvuse ajalugu: Keila Autotranspordibaas nr. 14
Sõiduki lisas Vrakigalerii andmebaasi: Priit Veski, 01.04.2011