Tule virtuaalsele avastusretkele läbi Eestimaa!

2004. aastal tekkis vabatahtlikest koosnev grupp inimesi, kelle huviks sai võsades ja kuuritagustes peituvate TA-marki busside ja furgoonautode otsimine, pildistamine ja nende kohta info kogumine. Isehakanud “etnograafid” kaardistasid aastate jooksul kõik Eestimaa pinnal teada olevad TA marki sõidukid. Nimekirja on aastate jooksul täiendanud ligi 70 tehnikahuvilist. Nüüdseks on enamus Tartus valmiststud sõidukitest maapinnani roostetanud või vanarauaks saanud, alles on vaid pildid. Õnneks on ka positiivseid näiteid. Vrakistaatusest on välja pääsenud kümmekond sõidukit ja neile tuleb vaid lisa.

Foto: Eesti Bussiajaloo Selts

Autobuss TA-6-1

»» mudeli info
Asukoht: Harjumaa, Timeless Buses  
Väljalaskeaasta: 1957*
Taasteremondid: 1985 / 1992
Kerenumber: 66
Registreerimisnr: 321AKZ / A189

Bussi ajaloost täpsemalt saab lugeda siit:
Esimene TA-6-1 autobuss vanatehnikaregistris

Kuuluvuse ajalugu: Jõgeva rajooni M. Lillevere nim kolhoos -> AS Põltsamaa Graniit -> Järva-Jaani vanatehnika varjupaik -> Eesti Buss OÜ

1980ndatel kuulus buss teadaolevalt Jõgeva rajooni Martin Lillevere nimelisele kolhoosile, mille keskus asus Põltsamaa külje all Mällikveres. Varasemast perioodist info puudub. Veel uue ajajärgu hakul, vahetult enne kolhoosi sulgemist saadeti buss 1992. aastal Tartusse taasteremonti. Kolhoos likvideeriti ja buss jäi tehasesse uusi omanikke ootama. Kapitaalremonditud bussi ostis 1992. aasta lõpus oma töötajate vedamiseks aktsiaselts Põltsamaa Graniit. Ettevõtte käsutuses sõitis buss kuus aastat (1992-1998), bussijuhiks Ants Mattis.

Peale aktiivse kasutuse lõppu seisis buss kasutuseta endise bussijuhi hoovil Põltsamaa lähistel kuni 2008. aasta suveni, mil see annetati Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaigale.

Järva-Jaanis seisis buss tehnikanäituse välieksponaadina kaks aastat kuni see 2010. a sügisel taastamise eesmärgil Eesti Bussiajaloo Seltsile üle anti. Vahetuskaubana sai Vanatehnika varjupaik vastu Tallinna trollipargi GAZ-52 baasil ehitatud liikuvlabori. Uue omaniku plaaniks oli buss restaureerida ja hankida sellele esimese TA-tüüpi sõidukina Eestis vanatehnikaregistri "must number". Bussi viidi esialgu Harjumaale Kiiule.

2012. aasta kevadel alustati bussi restaureerimistöödega Tartus AS SEBE töökojas. Ligi kolm aastat kestnud põhjaliku töö tulemusena sõitis buss 2015. a jaanuaris taastatuna töökoja väravast välja. Pool aastat hiljem, 9. juunil registreeriti endine Lillevere kolhoosi buss TA-6-1, kerenumbriga 66 esimese Eestis valmistatud sõidukina Maanteeameti vanatehnikaregistris. Bussile väljastati vanasõiduki registreerimisnumber A189.

Sõiduki lisas Vrakigalerii andmebaasi: Tuve Kärner, 28.07.2008

jaanuar 2015, TartuJaanuar 2015, Tartu
Foto: Eesti Bussiajaloo Selts
jaanuar 2015, TartuJaanuar 2015, Tartu
Foto: Eesti Bussiajaloo Selts
jaanuar 2015, TartuJaanuar 2015, Tartu
Foto: Eesti Bussiajaloo Selts
jaanuar 2015, TartuJaanuar 2015, Tartu
Foto: Eesti Bussiajaloo Selts
jaanuar 2015, TartuJaanuar 2015, Tartu
Foto: Eesti Bussiajaloo Selts
märts 1014Märts 1014
Foto: Ahto Vesso
märts 1014Märts 1014
Foto: Ahto Vesso
sügis 2012Sügis 2012
Foto: Ahto Vesso
suvi 2012Suvi 2012
Foto: Ahto Vesso
aprill 2012Aprill 2012
Foto: Ahto Vesso
aprill 2012Aprill 2012
Foto: Ahto Vesso
16.07.2008Saabumine Järva-Jaani 16.07.2008
Foto: Silver Kuik
16.07.2008Saabumine Järva-Jaani 16.07.2008
Foto: Silver Kuik
16.07.2008Vedu Järva-Jaani 16.07.2008
Foto: Silver Kuik
16.07.2008Vedu Järva-Jaani 16.07.2008
Foto: Silver Kuik
26.07.200726.07.2007
Foto: Ivar Kärner