2004. aastal tekkis vabatahtlikest koosnev grupp inimesi, kelle huviks sai võsades ja kuuritagustes peituvate TA-marki busside ja furgoonautode otsimine, pildistamine ja nende kohta info kogumine. Isehakanud “etnograafid” kaardistasid aastate jooksul kõik Eestimaa pinnal teada olevad TA marki sõidukid. Nimekirja on aastate jooksul täiendanud ligi 70 tehnikahuvilist. Nüüdseks on enamus Tartus valmiststud sõidukitest maapinnani roostetanud või vanarauaks saanud, alles on vaid pildid. Õnneks on ka positiivseid näiteid. Vrakistaatusest on välja pääsenud kümmekond sõidukit ja neile tuleb vaid lisa.
Kere tüüp: termoisolatsiooniga, metallsõrestikul furgoonkere
ehitatud GAZ-53F pikendatud raamile (eesmine pikendus 270 mm, tagumine 777 mm).
Tühimass: 4453 kg Salongi sisemõõdud:
esiteljel: 1830 kg pikkus: 4980 mm
tagateljel: 2623 kg laius: 2120 mm
Täismass: 4828 kg kõrgus:
esiteljel: 1950 kg I osa: 1740 mm
tagateljel: 2923 kg II osa: 1850 mm
Gabariidid: Teljevahe: 3700 mm
pikkus: 7150 mm
laius: 2260 mm
kõrgus: 3280 mm
Maaelanike teenindamiseks olid omal ajal ENSV-s moodustatud riiklikud teeninduskombinaadid. Need pakkusid kümneid erinevaid teenuseid, mille inimestele lähemale viimiseks olid kasutusel spetsiaalselt erinevate teenuste jaoks Tartu Autoremonditehases ehitatud ja sisustatud teenindusbussid. Pakuti juuksuri, kingsepa, sadulsepa, fotograafi, montööri jne. teenuseid. Igal hommikul väljusid rajoonide teeninduskombinaatidest maaelanikke teenindama sellised TA-942-seeria teenindusbussid.
1963. a. töötati Tartu Autoremonditehase nr. 3 Teaduslik-Tehnilise Ühingu algorganisatsiooni (TTÜ a/o) poolt välja furgoonauto TA-13 (katsemudeli tähis) konstruktsioon. Vooluliinile jõudis uus furgoonauto 1964. aastaks, neid ehitati 9 tk. Järgmisel, 1965. aastal ehitati 120 uut teenindusbussi.
TA-942T oli spetsiaalselt sisustatud naiste- ja meestejuuksuriateljeeks ning kingsepatöökojaks. Bussi esiosas oli meeste ja naiste juuksurisalong, samal ajal kui inimene istus juuksuritoolis, parandas kingsepp bussi tagumises osas asuvas kingsepatöökojas tema kingi. Selline liikuv teeninduspunkt sõitis külast külla.
Täismetallist vagun-tüüpi furgoon oli seest isoleeritud penoplastiga ning varustatud kahe uksega paremal küljel. Furgooni eesotsas, juhikabiini kohal oli kaks seestpoolt avatavat tuulutusluuki, seisu ajal ventileerimiseks oli furgoon varustatud ventilaatoriga. Vaheseintega eraldatud furgooni salong oli varustatud küttesüsteemiga.
Juuksuri- ja kingsepatöökoda oli Tartu autoremonditehase kõige menukam mudel. Teenindusbussi TA-942T tootmist alustati alates 1966. aastast ka Orenburgis, Kemerovos, Borissovos, Brovaris ja Alma-Atas.
Ringvaade «Nõukogude Eesti» nr. 15, 1964. Tartu autoremonditehases valmistatud juuksuribuss
Vaata videot:
Ümber ehitatud porteveokiks. Kabiin on õige, kast ja "kängururaud" isetehtud. Originaalis kasti asemel olnud teenindusbussi furgooniosa on kasutusel kuurina.
Sõiduki lisas Vrakigalerii andmebaasi: Eero Krall, 25.04.2005