Tule virtuaalsele avastusretkele läbi Eestimaa!
2004. aastal tekkis vabatahtlikest koosnev grupp inimesi, kelle huviks sai võsades ja kuuritagustes peituvate TA-marki busside ja furgoonautode otsimine, pildistamine ja nende kohta info kogumine. Isehakanud “etnograafid” kaardistasid aastate jooksul kõik Eestimaa pinnal teada olevad TA marki sõidukid. Nimekirja on aastate jooksul täiendanud ligi 70 tehnikahuvilist. Nüüdseks on enamus Tartus valmiststud sõidukitest maapinnani roostetanud või vanarauaks saanud, alles on vaid pildid. Õnneks on ka positiivseid näiteid. Vrakistaatusest on välja pääsenud kümmekond sõidukit ja neile tuleb vaid lisa.
Konteinervedude furgoonauto ETKVL-i A-38A furgooniga TA-943/943E |
»» mudeli info |
Asukoht: Põlvamaa, Varbuse Taasteremondid: 1977 -> 1987 Kerenumber: 523 Registreerimisnr: 129APF |
Kuuluvuse ajalugu: ETKVL koondise «Auto» Võru majand -> eraisik -> Eesti Maanteemuuseum
Auto oli algselt külgustega ja restriiulitega leivaveofurgoon tähisega TA-9. 1977. aastal läks Tartusse nagu kõik teised ETKVL-is kasutusel olnud TA-9-seeria leivaautod. Peale kapitaalremonti sai uue TA-943 kabiini ja GAZ-52 mootori. Raamile paigaldati ETKVL-i koondise «Auto» Võru majandis valmistatud furgoon A-38.
1987. aastal käis veel kord Tartus kapitaalremondis, peale seda oli mõni aeg kasutuses kuid kütuse hindade kallinedes jäi seisma. Masin kanti maha ning praegune omanik ostis selle 700 rubla eest välja (võrdluseks - uus Moskvitš maksis samal ajal u. 7000 rubla). Auto on olnud sellest ajast saati liikvel ja aktiivses kasutuses. Paaril korral on remonditud mootorit.
Auto oli aktiivses kasutuses kuni 2007. aastani, seejärel jäi seisma, hoiti kuuri all. 2015. aastal pidi vana furgoonauto ruumi tegema majapidamisse hangitud uuele traktorile ja auto pandi Kuldse Börsi kaudu 500 euroga müüki.
2016. aasta hooajast alates kuulub auto Eesti Maanteemuuseumi kogusse. Furgoonautole on antud värske välimus ja seal tutvustab masin külastajatele Eesti autoehituse ajalugu.
Sõiduki lisas Vrakigalerii andmebaasi: Allan Kuusik, 05.04.2005