Tule virtuaalsele avastusretkele läbi Eestimaa!

2004. aastal tekkis vabatahtlikest koosnev grupp inimesi, kelle huviks sai võsades ja kuuritagustes peituvate TA-marki busside ja furgoonautode otsimine, pildistamine ja nende kohta info kogumine. Isehakanud “etnograafid” kaardistasid aastate jooksul kõik Eestimaa pinnal teada olevad TA marki sõidukid. Nimekirja on aastate jooksul täiendanud ligi 70 tehnikahuvilist. Nüüdseks on enamus Tartus valmiststud sõidukitest maapinnani roostetanud või vanarauaks saanud, alles on vaid pildid. Õnneks on ka positiivseid näiteid. Vrakistaatusest on välja pääsenud kümmekond sõidukit ja neile tuleb vaid lisa.

Foto: Tarvo Puusepp

Autobuss TA-6

»» mudeli info
Asukoht: Harjumaa, Audevälja  
Väljalaskeaasta: 1959*
Taasteremondid: 1981
Kerenumber: 360
Registreerimisnr: 99-07 эск
»» Vanad fotod samast sõidukist: »» «Koidula» kolhoos TA-6

*Väljalaskeaasta on tuletatud kerenumbri ja tootmismahtude järgi.

Kuuluvuse ajalugu: Harju rajooni L. Koidula nim. kolhoos

Endise Harju rajooni «Koidula» kolhoosi autobuss, asus algselt Padisel. Kolhoos sai bussi 1960-alguses Keila tuletõrjelt, oli aastaid kasutuses olnud ja suhteliselt halvas seisukorras. Buss remonditi ja seati sõidukorda oma jõududega kolhoosi töökojas Padisel. Järgnevatel aastatel käidi bussiga mitmetel ekskursioonidel väljapool Eestit, muuhulgas Karjala ANSV-s. 1970. aastate keskpaigas saadeti masin Tartusse kapitaalremonti. Tagasi tulles olevat bussijuhi Valdur Kaljuranna sõnul buss olnud halvemas seisukorras kui enne. Pikematel sõitudel oli põhiliseks probleemiks bensiinipumba ülekuumenemine, talvel ei piisanud salongi kütmiseks olemasolevast küttesüsteemist. Juhikoht oli väga ebamugav - juhiiste asus rooliga võrreldes kergelt nihutatuna, mistõttu tuli rooli taga istuda küljega. See muutis juhtimise äärmiselt ebamugavaks. Omamoodi harjumist nõudis ka siduri- ja piduripedaali vahel asunud gaasipedaali kasutamine.

Teistkordse kapitaalremondi läbis buss 1981. aastal Tartus. Viimati sõitis 10-15 aastat tagasi kui kolhoos veel töötas. Pärast seda seisis endise bussijuhi heinaküünis. Küüni katus tilkus aga läbi ning seetõttu mädanes bussi vasaku külje puitkarkass läbi ja varises maha.

Bussi kasutati kolhoosi töötajate ja koolilaste veoks. «Koidula» kolhoosi endise bussijuhi, Valdur Kaljuranna sõnul olid Tartu tehase bussid võrreldes teiste vene bussidega ühed kõige ebamugavamad ja viletsamad. Põhiline miinus oli salongi ning juhikabiini kitsikus. Kaljuranna mäletamist mööda langes kapitaalremonditud busside kvaliteet tunduvalt 80-ndate alguses. Vastupidiselt bussidele olevat aga Tartus 1960-ndatel ehitatud TA-9-seeria furgoonautode juhikabiinid seest soojad ning mugavad olnud. Kaljuranna sõnul olid vene bussidest kõige paremad PAZ-bussid, mida võib veel praegugi, mitukümmend aastat hiljem Eesti maarajoonides kasutuses näha.

Memuaarid Valdur Kaljurannalt pani kirja Tarvo Puusepp (30. august 2004, Audevälja)

Sõiduki lisas Vrakigalerii andmebaasi: Mati Räli, 28.08.2004

  
Foto: Jorven Rang
  
Foto: Jorven Rang
  
Foto: Jorven Rang
  
Foto: Jorven Rang
  
Foto: Jorven Rang
  
Foto: Jorven Rang
  
Foto: Jorven Rang
  
Foto: Jorven Rang
  
Foto: Jorven Rang
  
Foto: Tarvo Puusepp
  
Foto: Tarvo Puusepp
  
Foto: Tarvo Puusepp
  
Foto: Tarvo Puusepp
  
Foto: Tarvo Puusepp
  
Foto: Tarvo Puusepp