Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

TA-23 universaalne teenindusfurgoon Foto: Tartu ARKT arhiiv

Universaalne teenindusfurgoon TA-23

Mootor:
     ГАЗ-53A, 115hj, 8 sil.

Valmimisaasta:
      katsemudel: 1968

Kere tüüp:
      täismetallist, vagun-tüüpi furgoonbuss
      ehitatud ГАЗ-53A pikendatud raamile

Istekohti: 20

Läti NSV Kommunaalmajanduse ja Elanikkonna Elukondliku Teenindamise Ministeeriumi tellimusel valmistatud erikonstruktsiooniga furgoonauto. See oli mõeldud riiete ja pesu vastuvõtmiseks ning vedamiseks keemilise puhastuse ettevõtetesse ja pesumajadesse ning sealt tagasi. Nädalavahetustel oli furgoonauto TA-23 kasutusel puhkama ja ekskursioonile sõitmiseks. Buss mahutas 20 reisijat. Sõiduki veoruumi sai paigaldada kas riiulid esemete veoks või istmed 20 reisija tarbeks. Kere tagaosas oli eraldi ruum reisijate pagasi jaoks.

1969. aastal viidi läbi universaalse teenindusfurgooni ekspluatatsioonilised ja laboratoorsed maanteekatsetused, tööst võttis osa ka teeninduskombinaadi esindaja.

Fotod

TA-23 universaalne teenindusfurgoonFoto: Tartu ARKT arhiiv
TA-23 universaalne teenindusfurgoonFoto: Tartu ARKT arhiiv

Teemad