Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Foto: Tartu ARKT arhiiv, 1958, Tartu

Eriotstarbeline autobuss TA-6*

Mootor:
     ГАЗ-51, 70hj, 6 sil

Väljalaskeaasta:
      ehitati asutuste tellimuste alusel

Kere tüüp:
      puitsõrestikul vagun-tüüpi furgoonkere
      baasmudel TA-6
      ehitatud GAZ-51A pikendatud šassiile (eesmine pikendus 195 mm, tagumine 470 mm).

Autobussi TA-6 baasil valmistati mitmeid eriotstarbelisi sõidukeid. Näiteks 1962. aastal valmistati Tartu Ülikooli Kliinikumi hingamiskeskuse väljasõidubrigaadile buss, mida kasutati eluohtlike hingamishalvatustega poliomüeliidihaigete transportimiseks hingamiskeskusesse. Buss oli varustatud operatsioonilauaga, hapniku- ja vereülekande aparatuuriga. Baasmudelist erinevad sõidukid said endale ka Fr. R. Kreutzwaldi nim Kirjandusmuuseum, Eesti Televisioon (Hõbehall) jpt.

Fotod

Tallinnas Fr. R. Kreutzwaldi tänaval vana telemaja eest, 1957.Foto: Anton Mutt /ERR, foto inv nr 00033140
 Foto: Tartu ARKT arhiiv, 1958, Tartu

Vanad fotod

Vaata vanu fotosid mudelist TA-6*

Teemad