Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

TH-1 platvormhaagis Foto: Tartu ARKT arhiiv

Platvormhaagis TH-1

Mootor:
     ГАЗ-51, 70hj, 6 sil

Väljalaskeaastad:
      seeriatootmine: 1966-1975

Tüüp:
      üheteljeline piduriteta plarvorm-järelhaage
      ehitatud ГАЗ-51A mahakantud sõlmede ja detailide baasil

Kandevõime, kg: 2500
Rataste arv: 4
Rataste jälgede vahe, mm: 1650
Madalaima punkti kõrgus maapinnast (täiskoormusel), mm: 245
Kogukaal (koormata), kg: 1030
Gabariidid, mm:
pikkus: 3700
laius: 2280
kõrgus (koormata): 1770
Platvormi pind, m²: 5,2
Laadimiskõrgus, mm: 1170
Maksimaalne lubatud kiirus, km/t: 60

Platvormhaagis TH-1 ehitati veoauto GAZ-51A mahakantud sõlmede ja detailide baasil. Veoplatvorm valmistati okaspuidust, kastil olid mahakäivad külg- ja tagaluugid. Haagisele anti tehasepoolne 6-kuuline garantii.

Vrakigalerii

Vaata TH-1 fotosid Vrakigaleriist

Teemad