Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

TA-9A3 kulinaariatoodeteveo furgoonauto Foto: Tartu ARKT arhiiv

Kulinaariatoodeteveo furgoonauto TA-9A3

Mootor:
     ГАЗ-51, 70hj, 6 sil

Katsemudeli indeks: TA-25

Väljalaskeaastad:
      katsemudel: 1969
      väikeseeriatootmine: 1970 (valmistati 2 tk.)

Kere tüüp:
      termoisolatsiooniga, täismetallist vagun-tüüpi furgoonkere
      baasmudel TA-9A2
      ehitatud GAZ-51A pikendatud raamile (tagumine pikendus 690 mm).

1969. a. valmis kulinaartoodete furgoonauto katsemudel, mis anti ekspluatatsiooniliseks katsetamiseks üle autobaasile nr. 16. Pärast pooleaastast ekpluatatsiooni moodustati 3-liikmeline komisjon katsetulemuste hindamiseks. 1970. a. ehitati kaks TA-9A3 kulinaartoodete furgoonautot.

Auto pälvis diplomi näitusel "Eesti Tööstus 70"1

Fotod

TA-9A3 kulinaariatoodeteveo furgoonautoFoto: Tartu ARKT arhiiv

Teemad