Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Foto: Tartu ARKT arhiiv

Isotermiline furgoonhaagis TH-2

Mootor:
     ГАЗ-51, 70hj, 6 sil

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1971 (valmistati 3 tk.)
      katsepartii: 1972 (valmistati 17 tk.)
      seeriatootmine: 1973-1980

Kere tüüp:
      üheteljeline, metallkarkassiga furgoonhaagis
      ehitatud ГАЗ-51A agregaatide baasil

Tehnilised andmed
Kandevõime: 1000 kg
Furgooni sisemõõdud:
      pikkus: 2440 mm
      laius: 2210 mm
      kõrgus: 1520 mm
Tühimass: 1500 kg
Täismass: 2500 kg
Gabariidid:
      pikkus: 2540 mm (4400 mm)*
      laius: 2210 mm
      kõrgus: 2530 mm
* pikkus koos haakekonksuga
Laadimiskõrgus: 900 mm
Kere mass: 485 kg
Rataste arv: 4+1
Furgooni põranda pindala: 5,1 m²
Koormus haakekonksule: 50 kg
Furgooni maht: 7,3 m³
Soojusläbilaskekoefitsent: 0,6 kcal/(m² h °C)

1973. aastal alustati Tartu Autode Remondi Katsetehases isotermilise kerega furgoonhaagise TH-2 tootmist veoauto ГАЗ-51A agregaatide baasil. Furgoonhaagis oli mõeldud toiduainete veoks koos furgoonautoga TA-9E2 (hilisem TE-943H). Täismetallist, ühe kahepoolse tagauksega kere oli varustatud termoisolatsiooniga. Väline vooderdus valmistati lehtterasest, seesmine lehtalumiiniumist. Haagisel oli esimene ja tagumine seisutugi. Termoisolatsioonina kasutati 50 mm paksust penoplasti.

1975. aastal täiustati haagise pidurisüsteemi - kasutusele võeti vaakumsüsteemiga pidur. Järgmisel aastal juurutati uue pidurdussüsteemiga haagis toodangusse: 1975 - valmistati 5 tk.; 1976 - valmistati - 20 tk.

Fotod

 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv

Vrakigalerii

Vaata TH-2 fotosid Vrakigaleriist

Teemad