Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Pakettveo furgoonhaagis TA-87561

Katsemudeli indeks: TA-32

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1983
      seadistusseeria: 1985

Kere tüüp:
      täismetallist furgoonkast, termoisolatsioonita
      ehitatud veoauto KamAZ-53212 šassiile, teljevahe 3690 + 1320 mm.

1983. aastal valmistati katseseeria (2 + 2 tk) uutest pakettveo furgoonautodest KamAZ-5320 šassiil koos juurde kuuluvate furgoonhaagistega GKB-8350 šassiil. Mudeli TA-5704 furgoon oli varustatud termoisolatsiooniga, mudel TA-57041 ilma termoisolatsioonita. Vastavad haagised kandsid indekseid TA-8756 ja TA-87561. Pikendatud baasiga põhiautole valmistatud mudelid kandsid indekseid TA-5705 ja TA-57051.

Vrakigalerii

Vaata TA-87561 fotosid Vrakigaleriist

Teemad