Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

MPC-1-52 pikendatud kabiiniga veoauto Foto: Tartu ARKT arhiiv

Pikendatud kabiiniga veoauto MPC-1-52

Mootor:
     ГАЗ-52-04, 75hj, 6 sil.

Katsemudeli indeks: TA-28

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1977
      katsepartii: 1978 (valmistati 100 tk. + 21 tk. kap. remondi käigus)
      valmistamine vooluliinil: 1979

Kere tüüp:
      pikendatud juhiruumiga porteveok

Pikendatud kabiiniga veoautosid MPC-1-52 toodeti peale Tartu Autode Remondi Katsetehase veel ka Nuia EPT-s ning Koeru Autoremonditehases. Tartus toodetud pikendatud kabiiniga veokite peamiseks erinevuseks võrreldes mujal toodetud masinatega on parempoolne lisauks: Nuias ja Koerus toodetud autodel on kasutatud GAZ-52 originaalust, Tartus toodetud masinad on varustatud nelinurkse uksega. Mudelit MPC-1-52 toodeti ka ilma lisausteta pikendatud kabiiniga, selliste päritolu selgitamiseks tuleks juba uurida tehasesilte.

Pikendatud kabiiniga veoautodel oli reeglina lisauks vaid parempoolsel kabiiniküljel, põhjuseks liiklusohutusest tulenevad nõuded.

Fotod

MPC-1-52 pikendatud kabiiniga veoautoFoto: Tartu ARKT arhiiv

Vrakigalerii

Vaata MPC-1-52 fotosid Vrakigaleriist

Teemad