Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Foto: Tartu ARKT arhiiv, TA-3767 pakettveo furgoonauto

Pakettveo furgoonauto TA-3767

Mootor:
     ГАЗ-53A, 115hj, 8 sil.

Mudeli kirjeldus:

Katsemudeli indeks: TA-33

Väljalaskeaasta:
katsepartii: 1983 (valmistati 10 tk.)
seeriatootmine 1986-1992

Kere tüüp:
metallsõrestikul, termoisolatsiooniga furgoon
ehitatud GAZ-53A šassiile

Pakmeveok TA-3767 valmis Eesti NSV Autotranspordi ja Maanteede Ministeeriumi Vedude Valitsuse Konstrueerimis- ja Tehnoloogiabüroo ning Tartu Autode Remondi Katsetehase koostöös, eesmärgiga vähendada käsitsitöö osakaalu laadimis ja transporditöödel. Selle eelduseks oli kaubaaluste kasutuselevõtmine ka transpordis, kuni selle ajani toimus kauba laadimine autodele sageli ilma alusteta.

TA-3767 katsepartii valmis 1983. aastal. GAZ-53A baasil ehitatud isotermilisel furgoonautol olid uksed mõlemal küljel ja taga. See võimaldas kaupu korraga peale ja maha laadida mitmest küljest ning laadimistööl kasutada elektritõstukit või kahveltõstukkäru. Auto põrandaga samal tasapinnal oleva estakaadi puudumisel oli võimalik kasutada tasandussilda.

Esimeste hulgas hakkas pakmeveokeid kasutama koondis «Tallinna Autoveod» õlle vedamiseks Sakust Tallinna kauplustesse. Hiljem rakendati TA-3767 ka teiste karastusjookide ja piima veol. Veokite ekspluatatsioon näitas, et kastid püsisid alustel rahuldavalt ning kasutades pakmete fikseerimiseks lisavahendeid, oli TA-3767-ga võimalik vedada muidki kaupu. Eelduseks oli kauba saatja, vedaja ja saaja koostöö.

Fotod

 Foto: Tartu ARKT arhiiv, TA-3767 pakettveo furgoonauto
 Foto: Tartu ARKT arhiiv, TA-3767 pakettveo furgoonauto
 Foto: Tartu ARKT arhiiv, Pakmeveo furgoonauto katsemudel, 1983
 Foto: Tartu ARKT arhiiv, Pakmeveo furgoonauto katsemudel, 1983

Vrakigalerii

Vaata TA-3767 fotosid Vrakigaleriist

Teemad