Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

TA-942E furgoonauto jahutatud või külmutatud toiduainete veoks Foto: Tartu ARKT arhiiv

Furgoonauto TA-942E

Mootor:
     ГАЗ-53A, 115hj, 8 sil.

Katsemudeli indeks: TA-15

Väljalaskeaasta: 1965

Kere tüüp:
      isotermiline furgoonauto jahutatud või külmutatud toiduainete veoks
      termoisolatsiooniga, metallsõrestikul furgoonkere
      ehitatud GAZ-53A pikendatud raamile (eesmine pikendus 270 mm, tagumine 777 mm)

Isotermilise kerega furgoonauto oli mõeldud jahutatud või külmutatud toiduainete veoks. Autol oli külmutusseade kabiini katusel.

Fotod

TA-942E furgoonauto jahutatud või külmutatud toiduainete veoksFoto: Tartu ARKT arhiiv
TA-942E furgoonauto jahutatud või külmutatud toiduainete veoks (katsetmisel Tartu Haudejaamas)Foto: Tartu ARKT arhiiv

Vrakigalerii

Vaata TA-942E fotosid Vrakigaleriist

Vanad fotod

Vaata vanu fotosid mudelist TA-942E

Teemad