Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

TA-23-2 - universaalne teenindusfurgoon, 1969. a. Foto: Tartu ARKT arhiiv

Universaalne teenindusfurgoon TA-23-2

Mootor:
     ГАЗ-53A, 115hj, 8 sil.

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1969

Kere tüüp:
      täismetallist, vagun-tüüpi, eriotstarbeline furgoonbuss
      ehitatud ГАЗ-53A šassiile, baasmudel TA-9E2 ja TA-942A

1969. aastal valmis universaalse teenindusfurgooni TA-23-2 katseeksemplar, millega sai vedada jalatseid, kodumasinaid, raadioaparaate, televiisoreid jne., vahetada villa jm. Furgoonauto TA-23-2 oli eriotstarbeliste furgoonbusside uue põlvkonda sissejuhatuseks. Veidi moderniseeritud kujul ja ГАЗ-52-04 raamile ehitati edaspidi mitmeid eriotstarbelisi furgoonautosid, mis kandsid mudelitähist TA-943H.

Fotod

TA-23-2 - universaalne teenindusfurgoon, 1969. a.Foto: Tartu ARKT arhiiv
TA-23-2 - universaalne teenindusfurgoon, 1969. a.Foto: Tartu ARKT arhiiv
TA-23-2 - universaalne teenindusfurgoon, 1969. a.Foto: Tartu ARKT arhiiv
TA-23-2 - universaalne teenindusfurgoon, 1969. a.Foto: Tartu ARKT arhiiv
TA-23-2 - universaalne teenindusfurgoon, 1969. a.Foto: Tartu ARKT arhiiv
TA-23-2 - universaalne teenindusfurgoon, 1969. a.Foto: Tartu ARKT arhiiv
TA-23-2 - universaalne teenindusfurgoon, 1969. a.Foto: Tartu ARKT arhiiv
TA-23-2 universaalne teenindusfurgoonFoto: Tartu ARKT arhiiv
TA-23-2 universaalne teenindusfurgoonFoto: Tartu ARKT arhiiv
TA-23-2 - universaalne teenindusfurgoon, vaade juhikohale, 1969. a.Foto: Tartu ARKT arhiiv

Teemad