Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.
Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).
Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.
Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.
Konteinerveo furgoonauto TA-943K | |
Mootor: Katsemudeli indeks:
Konteinerveo furgoonauto TA-943K ehitati veoauto GAZ-52-04 pikendatud šassiile. GAZ-52-04 šassiil viidi roolimehhanism 440 mm ettepoole, samuti viidi ettepoole siduri-, piduri ja gaasipedaal, käigukasti lülitushoovad ja käsipidur. Esivedrusid tugevdati kahe lisalehega, esi- ja tagasild varustati kahe GAZ-52-04 teleskoopamortisaatoriga. Furgoonauto TA-943K konstrueerimisel kasutati GAZ-51A käigukasti, GAZ-53 tagasilda ning diferentsiaali. Täismetallist furgoonkere konstrueeriti terastorust karkassile (toru ristlõige 25 x 50 mm, toru seina paksus 2 mm). Termoisolatsiooniga veoruumil oli üks ühepoolne küljeuks (mõnedel ekemplaridel küljeuks puudus). Väline vooderdus valmistati külmvaltsitud lehtterasest (paksus 0,8 mm), kinnitati karkassile punktkeevitusega. Furgooni seesmine vooderdus oli valmistatud lehtalumiiniumist (paksus 1,2 mm), juhikabiinis lehtterasest. Veoruumi põrand valmistati 16 mm bakeliitvineerist, põranda, seinte, uste ja lae termoisolatsioonina kasutati 50 mm paksust penoplasti. Juhikabiini tuuleklaasidena kasutati autobussi PAZ-653 panoraam-esiklaase, kabiini uste küljeaknad olid tahapoole avanevad. Salongi õhuvahetus toimus läbi kabiini katuses olevate ventilatsiooniluukide. Veoruumi sundventilatsioon toimus katuses olevate ventilatsiooniluukide kaudu. Furgoon oli varustatud ETKVLi koondis Auto poolt 1969. a. väljatöötatud tagaluuktõstukiga A-38-03. Tagaluuktõstuk A-38-03 koos rataskonteineritega K-2 oli uus meetod pagaritoodete transportimisel - küpsetuskonveierilt või ahjust tulevad tooted laoti kohe konteineritesse, täis konteinerid lükati või toimetati tõste- ja transpordivahendite abil hoiukohta, kus nad komplekteeriti vastavalt tellimusele ja väljaveomarsruutidele. Uue meetodi kasutuselevõtt võimaldas ära jätta senised transpordieelsed käsitsi ümbertõstmised ja ladumised leivatehases, mille tulemusena kiirenes ja lihtsustus kogu protsess oluliselt. Konteinerveoauto TA-943K tagaluuktõstuki tõstevõime oli 500 kg, suurim tõstekõrgus 1100 mm, auto mahutas 12 K-seeria rataskonteinerit ja 100 leivakasti. |