Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Foto: Tartu ARKT arhiiv

Teede talituse eriauto TA-943H4

Mootor:
     ГАЗ-52-04, 75hj, 6 sil.

Väljalaskeaasta: 1976

Kere tüüp:
      ehitatud ГАЗ-52-04 pikendatud šassiile, baasmudel TA-943H.

Eritellimusena Teede Remondi ja Ehituse Trusti (TRET) Tartu osakonnale ehitatud furgoonauto TA-943H4 oli mõeldud teede korrashoiu- ja patrullteenistuste töölistele, nende töövahendite ja materjalide veoks. Osa furgoonauto veoruumist, sissepääsuga paremal küljel oli eraldatud tööliste brigaadile. Lisaruumi ja juhikabiini vaheline sein oli varustatud aknaga.

Fotod

Teede talituse eriauto teine eksemplar.Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
Tehase katsenumbriga 12-03 ???Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv

Teemad