Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Üks esimestest leivafurgoonidest, valmistatud autobussi TA-6 baasil Foto: Tartu ARKT arhiiv

Pagaritoodeteveo furgoonauto puitsõrestikul TA-9

Mootor:
     ГАЗ-51, 70hj, 6 sil

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1960
      seeriatootmine: 1961-1962

Kere tüüp:
      termoisolatsiooniga, puitsõrestikul vagun-tüüpi furgoonkere
      ehitatud GAZ-51A pikendatud raamile (eesmine pikendus 195 mm, tagumine 470 mm).

Tootmismahud:
      1961 - 300 tk (koondandmed TA-9, TA-9B)
      1962 - ?

Tehnilised andgmed
Kandevõime: 2000 kg
Tühimass: 3640 kg
      esiteljel: 1791 kg
      tagateljel: 1849 kg
Täismass: 5790 kg
      esiteljel: 2290 kg
      tagateljel: 3500 kg
Pealisehituse mass: 1685 kg
Furgooni sisemõõdud:
      pikkus: 4170 mm
      laius: 2090 mm
      kõrgus: 1540 mm
Auto gabariidid:
      pikkus: 6400 mm
      laius: 2235 mm
      kõrgus: 2490 mm
Leivariiulite arv: 123 tk
Laadimiskõrgus: 900 mm
Pealesõidunurk: 24°
Mahasõidunurk: 18°

Pagaritoodeteveo furgoonauto vagun-tüüpi kere oli ehitatud puitkarkassile ja varustatud termoisolatsiooniga. Auto furgoon koosnes viiest vaheseinaga eraldatud sektsioonist, mis olid varustatud spetsiaalsete riiulitega leivasahtlite jaoks. Igal sektsioonil oli ühepoolne uks kere paremal küljel. Mudelid TA-9 ja TA-9B olid esimesed termoisolatsiooniga furgoonautod NSV Liidus.

Veoautolt GAZ-51A võetud esivedrusid tugevdati kolme lisalehega, tagatelje vedrustust täiendati nelja amortisaatoriga. Furgoonauto TA-9 ehitati veoauto GAZ-51A pikendatud raamile, roolisammast lühendati ning viidi ettepoole. Mootori, transmissiooni, šassii ja muu seadmestiku parameetrid on samad GAZ-51A veoautoga.

TA-9 katsemudel pälvis 1960. aasta ENSV Rahvamajandusnäitusel diplomi.

Fotod

Esimene seeriatoodanguna valmistatav furgoonauto TA-9, veeb. 1961Foto: G. Paas (Eesti Filmiarhiiv)
Valmistoodang tehase hoovil - TA-9 pagaritoodeteveo furgoonauto puitsõrestikulFoto: Eesti Maanteemuuseum
Valmistoodang tehase hoovil - TA-9 pagaritoodeteveo furgoonauto puitsõrestikulFoto: Eesti Maanteemuuseum

Teemad