Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.
Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).
Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.
Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.
Toidukaupadeveo furgoonauto TA-9E2 | |
Mootor: Katsemudeli indeks: TA-22
1969. aastal alustati uue, isotermilise kerega furgoonauto TA-9E2 tootmist, mis vahetas välja seni toodetud furgoonauto TA-9E. Furgoonauto oli mõeldud kiiresti riknevate toiduainete veoks. GAZ-51A raami pikendati tagant 690 mm võrra. Mootor viidi ettepoole, nagu ka roolimehhanism, siduri-, piduri- ja gaasipedaal, käigukasti lülitushoovad ning käsipidur. Termoisolatsiooniga, terastoruraamil kere (toru ristlõige 25 x 50 mm, toru seina paksus 2 mm) oli varustatud ühe küljeuksega auto paremal küljel ja kahepoolsete ustega tagumises seinas. Kere väline vooderdus oli valmistatud külmvaltsitud lehtterasest (paksus 0,8 mm), kinnitatud karkassile ühepooluselise punktkeevitusega. Furgooni sisemine vooderdus oli valmistatud lehtalumiiniumist (paksus 1,2 mm), juhikabiinis lehtterasest. Furgooni põrand valmistati täispuit-tahvlitest. Veoruumi põranda, seinte, uste, lae ning veoruumi ja juhikabiini vahelise seina termoisolatsioonina kasutati 50 mm paksust penoplasti. Auto kabiini esimesed küljeaknad olid ette lükates avatavad, tagumised küljeaknad mitteavatavad, tuuleklaasidena kasutati autobussi PAZ-652 panoraam-tuuleklaase. Juhikabiin oli varustatud sundventilatsiooniga läbi kabiini katuses oleva ventilatsiooniluugi. Veoruumi õhuvahetus toimus läbi katuses olevate õhukogujate. GAZ-51A esivedrusid tugevdati kolme lisalehega ning varustati kahe pikendatud teleskoop-amortisaatoriga. Tagumine vedrustus varustati nelja kolbamortisaatoriga. Furgoonautole TA-9E2 anti tehase poolt 6-kuuline kasutusaja garantii või 20 000 km läbisõidugarantii. |