Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Furgoonauto TA-5704 praktilisel katsetamisel Pärnu autokolonni nr. 3054 2. filiaalis. Auto garaažinr. 0801 Foto: Tartu ARKT arhiiv

Pakettveo furgoonauto TA-5704

Mootor:
     КамАЗ-740

Katsemudeli indeks: TA-31

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1983
      seadistusseeria: 1985

Kere tüüp:
      täismetallist furgoonkast, termoisolatsiooniga
      ehitatud veoauto KamAZ-5320 šassiile, teljevahe 3190 + 1320 mm.

1983. aastal valmistati katseseeria (2 + 2 tk) uutest pakettveo furgoonautodest KamAZ-5320 šassiil koos juurde kuuluvate furgoonhaagistega GKB-8350 šassiil. Mudeli TA-5704 furgoon oli varustatud termoisolatsiooniga, mudel TA-57041 ilma termoisolatsioonita. Vastavad haagised kandsid indekseid TA-8756 ja TA-87561.

Vedukist ja haagisest koostatud autorongiga võis vedada taarat, mööblit, toiduaineid, konserve jm. Neid autoronge kasutati edukalt Autobaasis nr. 9, koonidistes «Tallinna Autoveod» ja «Tartu Autoveod», ning ka autobaasides nr. 4, 7, 8, 13 jt. Pakmeveo autorongide tellijate nimistus oli ka Kaama Autotehas, palju tellimusi saadi Lätist, Leedust ja Leningradist.

Fotod

Furgoonauto TA-5704 praktilisel katsetamisel Pärnu autokolonni nr. 3054 2. filiaalis. Auto garaažinr. 0801Foto: Tartu ARKT arhiiv
Furgoonauto TA-5704 praktilisel katsetamisel Pärnu autokolonni nr. 3054 2. filiaalis. Auto garaažinr. 0801Foto: Tartu ARKT arhiiv
Furgoonauto TA-5704 praktilisel katsetamisel Pärnu autokolonni nr. 3054 2. filiaalis. Auto garaažinr. 0801Foto: Tartu ARKT arhiiv
Furgoonauto TA-5704 praktilisel katsetamisel Pärnu autokolonni nr. 3054 2. filiaalis. Auto garaažinr. 0801Foto: Tartu ARKT arhiiv

Vrakigalerii

Vaata TA-5704 fotosid Vrakigaleriist

Teemad