Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.
Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).
Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.
Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.
Isotermiline furgoonauto TA-942 | |
Mootor: Katsemudeli indeks: TA-12
1962. a. töötati Tartu Autoremonditehase nr. 3 Teaduslik-Tehnilise Ühingu algorganisatsiooni (TTÜ a/o) poolt välja furgoonauto TA-12 (katsemudeli tähis) konstruktsioon. Järgmisel aastal toimusid f/a katsetused ning määrati auto tehnilis-ökonoomilised näitajad. ENSV ATMM käskkirja nr. 322, 29.06.63. alusel premeeriti uue mudeli väljatöötamise ja katsemudeli ehitamise eest rbl. 1600.- ulatuses 33 töötajat. 1964. a. algas toodanguks ettevalmistamine, aasta lõpuks valmisid esimesed kuus TA-942 furgoonautot. 1965. a. valmistati 10 uut tüüpi furgooni. Toiduaineteveo furgoonauto TA-942 ehitati veoauto GAZ-53F pikendatud raamile. Täismetallfurgoon oli ehitatud metalltorust karkassile, välisvooder oli lehtterasest, sisemine vooderdus lehtalumiiniumist. Termoisolatsioonina kasutati penoplasti. Furgooni tagaseinas oli kahepoolne uks, loomarümpade riputamiseks oli furgooni laes spetsiaalsed konksud. Furgoonauto veoruumis oli liikuv laadimisplatvorm ja sõltumatu küttesüsteem. |