Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.
Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).
Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.
Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.
Toiduaineteveo furgoonauto TA-9E |
Mootor: Väljalaskeaasta: eksperimentaalmudel 1961 seeriatootmine 1962-1970 1962 - 400 tk (koondandmed TA-9A ja TA-9E kohta) 1963 - 410 tk (koondandmed TA-9A ja TA-9E kohta) 1964 - 195 tk (koondandmed TA-9A ja TA-9E kohta) 1965 - 150 tk (koondandmed TA-9A ja TA-9E kohta) 1966 - 40 tk 1967 - 90 tk 1968 - 213 tk 1969 - 300 tk (koondandmed TA-9A, TA-9E ja TA-9C kohta) 1970 - 300 tk (koondandmed TA-9A, TA-9E ja TA-9C kohta) Kere tüüp: metallsõrestikul, termoisolatsiooniga, vagun-tüüpi furgoonkere, toiduainete veoks ehitatud GAZ-51A pikendatud šassiile (eesmine pikendus 195 mm, tagumine 470 mm). Kandevõime: 2000 kg -Furgooni sisemõõdud: pikkus: 4170 mm laius: 2090 mm kõrgus: 1775 mm Tühimass: 3557 kg esiteljel: 1799 kg tagateljel: 1758 kg Täismass: 5707 kg esiteljel: 2285 kg tagateljel: 3422 kg Pealisehituse mass: 1600 kg Auto gabariidid: pikkus: 6280 mm laius: 2195 mm kõrgus: 2740 mm Laadimiskõrgus: 900 mm Pealesõidunurk: 26° Mahasõidunurk: 20° Kiirestiriknevate toiduainete veoks mõeldud furgoonauto TA-9E oli furgoonauto TA-9A modifikatsioon ja erines sellest furgooni mõõtude ning kaalu poolest, samuti polnud TA-9E furgoonautol vaheseinu ja leivariiuleid. Furgoonauto TA-9E tagaküljel olid kahepoolsed uksed, paremal küljel ühepoolne uks. |