2004. aastal tekkis vabatahtlikest koosnev grupp inimesi, kelle huviks sai võsades ja kuuritagustes peituvate TA-marki busside ja furgoonautode otsimine, pildistamine ja nende kohta info kogumine. Isehakanud “etnograafid” kaardistasid aastate jooksul kõik Eestimaa pinnal teada olevad TA marki sõidukid. Nimekirja on aastate jooksul täiendanud ligi 70 tehnikahuvilist. Nüüdseks on enamus Tartus valmiststud sõidukitest maapinnani roostetanud või vanarauaks saanud, alles on vaid pildid. Õnneks on ka positiivseid näiteid. Vrakistaatusest on välja pääsenud kümmekond sõidukit ja neile tuleb vaid lisa.
Aastatel 1949 - 1952 Tartu Autoremonditöökojas projekteeritud ja ehitatud autobussidega omandati bussiehituse kogemused algusest lõpuni. ENSV Autotranspordi ja Maanteede Ministeeriumile alluvates ühistranspordiettevõtetes valitses 50-ndate aastate alguses puudus reisijateveoks kasutatavatest autobussidest. Selle leevendamiseks andis ministeeriumi Autotranspordi Peavalitsus oma 19.01.54 käskkirjaga nr. 18 Tartu Autoremonditöökojale ülesandeks ehitada 1954. aastal 50 uut autobussi GAZ-51 šassiil. Omavalmistatud bussi kallima omahinna tõttu otsustati alustada Gorki Autotehases väljatöötatud odavama ning lihtsama konstruktsiooniga, 19-kohalise autobussi GZA-651 tootmist. Originaalprojekti tehti pisemaid muudatusi, mis kooskõlastati ministeeriumiga.
GZA-651 kere oli valmistatud lehtterasest ja kinnitatud puitkarkassile, bussil oli kolm ust - juhiuks bussi vasakul küljel, reisijateuks paremal küljel ning varuväljapääsuna kasutatav uks bussi tagumises seinas.
Üheks identifitseerivaks tunnuseks Tartus toodetud autobussi GZA-651 juures olid selle äärmiste tuuleklaaside alumises servas asetsevad ristküliku-kujulised suunatuled. Pirn asus keres olevas süvendis, mille peale kinnitati noole sümboliga plastmassist kate. Gorki tehases toodetud GZA-651 juures kasutati samas kohas suunatuledena GAZ-20 Pobeda eesmisi suunatulesid, 1970ndatel Kurganskis ehitatud, väliselt sarnastel, metallkarkassiga KAvZ-651A autobussidel selles kohas suunatulesid ei olnud.
ATMM ministri käskkirjaga nr. 43, 19.02.54 määrati esimese 50 autobussi jaotamine:
- ENSV ATP - 30 autobussi,
- Lääne- ja Lõunarajooni ATP - 10 autobussi,
- Tsentraal- ja Idarajooni ATP - 10 autobussi.
Tellitud 50 autobussi valmisid üle ootuste kiiresti, juba mai kuu alguseks olid masinad valmis. ATP juhataja käskkirjaga nr. 126, 12.05.54 anti tehasele ülesandeks valmistada täiendavalt 50 autobussi GZA-651 alates juuni kuust (1954. a.) 9-12 tk. kuus. NSVL Autotranspordi ja Maanteede Ministri käskkirjaga nr. 304, 10.04.54 avaldati tunnustust hea töö eest autobusside GZA-651 valmistamisel ja premeeriti dir. fondi alusel juhtkonda ning töölisi: tehase direktor Karl Sisko, tehniline juhataja Vello Teder, pealisehituse tsehhi juhataja E. Rohumaa, puusepp-novaator August Leben, plekksepp-brigadir A. Tenson ja puusepp-novaator Theodor Silm. 1954. aastal valmistati 103 autobussi GZA-651, millest 3 olid üleplaanilised. Aasta III kvartali töötulemuste eest määrati tehasele NSVL ATMM ja A/Ü kesknõukogu otsusega III rahaline preemia 11 200 rbl.
1954. aasta lõpus valmis uus autobusside montaažitsehh tootmisvõimsusega 15 autobussi kuus. Järgmisel aastal valmis 168 autobussi GZA-651, millest 18 olid üleplaanilised, aastaplaan täideti 01.12.55. 1956. aastal oli plaanis alustada kahe uue autobussi tootmist: pikendatud kerega TA-1A ja vagunkerega TA-6 kuid šassiide puudus ning TA-6 tehnilise dokumentatsiooni valmimise venimine lükkas selle edasi. Jätkati GZA-651 ehitust, 1956. a. valmis 201 autobussi, 1957. a. 77 autobussi ja 1958. a. 31 autobussibussi. Mudeli tootmine lõpetati 1959. aastal (4 tk.) kui seeriatootmises olid juba uued mudelid TA-1A ja TA-6. Autobusside GZA-651 kapitaalremont jätkus aga 60-ndate aastate lõpuni, mis tähendas tihtipeale ka kogu autobussi uuesti ehitamist.
Ringvaade «Nõukogude Eesti» nr. 3, 1954. 2. «Autobusse maarajoonidele». Autobusside GZA-651 ehitamine Tartu Autoremonditöökojas.
Allikas: Eesti Filmiarhiiv
Tallinna Autobussipargi autobussid GZA-651: Tallinna Autobussipargil (Tallinna AP) oli üks GZA-651 tüüpi buss.
gararaažinr. 112 (PP 91-20) - võeti arvele 16.12.1951, oli ümber ehitatud TA-1 bussist sama reg. numbriga, hiljem sai uue TA-6 kere, kasutati viimasel ajal öövalve- jm. majandussõitudeks. Maha kanti 1962. aastal.
Andmed: Aare Olander
Asukoht:Tallinn, Tallinn Registreerimisnr: РХ 19-16
Sõiduki lisas Vrakigalerii andmebaasi: , 30.11.-0001