Tule virtuaalsele avastusretkele läbi Eestimaa!

2004. aastal tekkis vabatahtlikest koosnev grupp inimesi, kelle huviks sai võsades ja kuuritagustes peituvate TA-marki busside ja furgoonautode otsimine, pildistamine ja nende kohta info kogumine. Isehakanud “etnograafid” kaardistasid aastate jooksul kõik Eestimaa pinnal teada olevad TA marki sõidukid. Nimekirja on aastate jooksul täiendanud ligi 70 tehnikahuvilist. Nüüdseks on enamus Tartus valmiststud sõidukitest maapinnani roostetanud või vanarauaks saanud, alles on vaid pildid. Õnneks on ka positiivseid näiteid. Vrakistaatusest on välja pääsenud kümmekond sõidukit ja neile tuleb vaid lisa.

Moderniseeritud kerega autobuss TA-6-1. Foto: Väino Peebo kogust

TA-6-1

moderniseeritud kerega autobuss
»» mudeli spetsifikatsioon
Asukoht: Tartumaa, Tartu
Väljalaskeaasta: 1958
Taasteremondid: 1973/1987
Kerenumber: 315
Olek: 

Kuuluvuse ajalugu: Koondise «Eesti Põllumajandustehnika» Valga Rajoonikoondis (Valga EPT) -> Tartu näidissohvoos -> Tartu Agro -> Levatek

Hetkel kasutusel oleva teooria järgi säilitasid kapitaalremonditud bussid kerenumbri läbi oma elukaare. Selle alusel on TA-6-1 buss kerenumbriga 315 valmistatud Tartus 1958. aastal (siis mudel TA-6).

Bussi tehnilises passis olev aasta 1973 on arvatavasti esimese moderniseerimise järgne kapitaalremont. N.n esimene moderniseerimine TA-6 busside konstruktsioonis toimus ametlikult 1970. a kevadel (tootmises al 1971. aastast). Kapitaalremonte võis keskmine TA buss kasutusea jooksul läbida sõltuvalt tehnilisest seisundist iga 4-6 aasta järel.

Kolmas bussiga seotud number on "7", mis kirjas tehasesildil. Taastamiselel eelnenud välimusega busse hakati Tartus kapitaalremondi käigus valmistama 1987. aastast alates (kuni 1992). Seega tähistab tehasesildil olev "7" aastat 1987, mil buss on käinud viimati tehases ja saanud seal taastamisele eelnenud välimuse ning uue mudelitähise TA-6-1 (moderniseeritud TA-6).

Tehasesildile jäänud vana mudelitähis TA-6 (peaks välimuse järgi olema TA-6-1) võib olla põhjusel, et just 1987. a hakati uut moderniseeringut valmistama ja "ei jõutud" veel uut markeeringut siltidele märkida.

Sõiduki lisas Vrakigalerii andmebaasi: Indrek Allik, 26.05.2011