Tule virtuaalsele avastusretkele läbi Eestimaa!

2004. aastal tekkis vabatahtlikest koosnev grupp inimesi, kelle huviks sai võsades ja kuuritagustes peituvate TA-marki busside ja furgoonautode otsimine, pildistamine ja nende kohta info kogumine. Isehakanud “etnograafid” kaardistasid aastate jooksul kõik Eestimaa pinnal teada olevad TA marki sõidukid. Nimekirja on aastate jooksul täiendanud ligi 70 tehnikahuvilist. Nüüdseks on enamus Tartus valmiststud sõidukitest maapinnani roostetanud või vanarauaks saanud, alles on vaid pildid. Õnneks on ka positiivseid näiteid. Vrakistaatusest on välja pääsenud kümmekond sõidukit ja neile tuleb vaid lisa.

Jaanitule teekond - Kilingi-Nõmme Foto: Tarvo Puusepp

TA-6-1

moderniseeritud kerega autobuss
»» mudeli spetsifikatsioon
Asukoht: Läänemaa, Palivere
Väljalaskeaasta: 1964*
Taasteremondid: okt. 1988
Kerenumber: 1042
Olek: 

*Väljalaskeaasta on tuletatud kerenumbri ja tootmismahtude järgi.

Kuuluvuse ajalugu: ENSV Energeetika ja Elektrifitseerimise Tootmiskoondis «Eesti Energia» -> AS Eesti Energia Põhja Elektrivõrgud -> eraisik -> Eesti Mootorispordi Ajaloo ühing -> eraisik

Eesti NSV aegadel kuulus buss Eesti Energiale. Peale viimast kapitaalremonti läbis buss paarsada kilomeetrit. Uute aegade saabudes jäi masin aastateks ettevõtte garaaži seisma kuni 1998. a. müüdi eraomanikule.

Uuenduskuuri käigus värviti buss roheliseks, sest triibuline originaalvärv oli tuhmunud. Uus omanik paigaldas armatuurile nahkpolstri, stereosüsteemi, lisaks tulekustutid jms., et läbida ülevaatus. Bussi renditi välja nostalgiasõitudeks, läbisõit nende aastate jooksul ei ületanud 500 km. 2000-2003 seisis Viimsis puiduplatsil.

2003. a. müüdi buss osta.ee oksjonikeskkonna kaudu Eesti Mootorispordi Ajaloo Ühingule (EMSA). Peale omanikuvahetust seisis buss Tallinnas Kloostrimetsa kandis, viimased aastad välistingimustes.

2007. aasta suve lõpus sai buss taas uue omaniku ja sõitis Tallinnast "omal jalal" Läänemaale Paliverre.

Bussi taastamistöödega tehti algust 2008. kevadel. Sisevooderduse vineertahvlite eemaldamisel selgus, et bussi kere on puitsõrestikul, mis oli omane enne 1987. a. kapitaalremonditud bussidele. Õnneks polnud niiskus puidule oluliselt liiga teinud, ainult pikitala parempoolse avatava küljeakna juures oli niiskuse poolt kahjustatud.

Bussi taastamistööd lõpetati 2010. aasta mai lõpuks. Jaaninädalal osales taastatud buss üle-Eestilisel Vanasõidukite Suursõidul. Jaanitule teekonnal oli rivis kaks TA-6-1 bussi - Palivere ja Lokuta buss.

Sõiduki lisas Vrakigalerii andmebaasi: Tarvo Puusepp, 30.11.-0001