Tule virtuaalsele avastusretkele läbi Eestimaa!

2004. aastal tekkis vabatahtlikest koosnev grupp inimesi, kelle huviks sai võsades ja kuuritagustes peituvate TA-marki busside ja furgoonautode otsimine, pildistamine ja nende kohta info kogumine. Isehakanud “etnograafid” kaardistasid aastate jooksul kõik Eestimaa pinnal teada olevad TA marki sõidukid. Nimekirja on aastate jooksul täiendanud ligi 70 tehnikahuvilist. Nüüdseks on enamus Tartus valmiststud sõidukitest maapinnani roostetanud või vanarauaks saanud, alles on vaid pildid. Õnneks on ka positiivseid näiteid. Vrakistaatusest on välja pääsenud kümmekond sõidukit ja neile tuleb vaid lisa.

Restaureeritud buss 2015. a jaanuaris. Foto: Eesti Bussiajaloo Selts

TA-6-1

moderniseeritud kerega autobuss
»» mudeli spetsifikatsioon
Asukoht: Harjumaa, Kiiu
Väljalaskeaasta: 1957*
Taasteremondid: 1985/1992
Kerenumber: 66
Olek: 

Vt http://minevikumasin.ee/elav-muuseum/esimene-ta-6-1-vanatehnikaregistris/

Kuuluvuse ajalugu: Jõgeva rajooni M. Lillevere nim kolhoos -> AS Põltsamaa Graniit -> Järva-Jaani vanatehnika varjupaik -> Eesti Buss OÜ

1980ndatel kuulus buss teadaolevalt Jõgeva rajooni Martin Lillevere nimelisele kolhoosile, mille keskus asus Põltsamaa külje all Mällikveres. Varasemast perioodist info puudub. Veel uue ajajärgu hakul, vahetult enne kolhoosi sulgemist saadeti buss 1992. aastal Tartusse taasteremonti. Kolhoos likvideeriti ja buss jäi tehasesse uusi omanikke ootama. Kapitaalremonditud bussi ostis 1992. aasta lõpus oma töötajate vedamiseks aktsiaselts Põltsamaa Graniit. Ettevõtte käsutuses sõitis buss kuus aastat (1992-1998), bussijuhiks Ants Mattis.

Buss oma endises asukohas Põltsamaa lähistel.
Buss oma endises asukohas Põltsamaa lähistel. Foto: Silver Kuik.


Peale aktiivse kasutuse lõppu seisis buss kasutuseta endise bussijuhi hoovil Põltsamaa lähistel kuni 2008. aasta suveni, mil see annetati Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaigale, (vt lisainfot).

Järva-Jaanis seisis buss näituse välieksponaadina kaks aastat kuni see 2010. a sügisel taastamise eesmärgil Tõnu Piiburile üle anti. Vahetuskaubana sai vanatehnika varjupaik vastu Tallinna trollipargi GAZ-52 baasil ehitatud liikuvlabori. Uue omaniku plaaniks oli buss restaureerida ja hankida sellele esimese TA-tüüpi sõidukina Eestis vanatehnikaregistri "must number". Bussi viidi Harjumaale, Kiiule.

2012. aasta kevadel alustati bussi restaureerimistöödega Tartus, AS SEBE töökojas. Sõiduki põhjalikuks taastamiseks eemaldati sisu salongist ja kabiinist, sisevooderdus kuni karkassini, samuti välisplekid. Roostes karkass asendati osaliselt uuega, pehkinud puitosad vahetati välja uute identsete vastu. Ligi kolm aastat kestnud põhjaliku töö tulemuseks oli täisulikult restaureeritud autobuss TA-6-1, mille sarnast võis viimati näha 90ndail Tartus tehase väravast väljumas. Taastamistööde käiguga saab tutvuda album.ee lehel asuvast fotogaleriist.

Bussi taastamisest ilmus 2013. aasta kevadel artikkel ajakirjas Mootor.

2015. a jaanuaris sõitis taastatud buss töökoja väravast välja ning ette võeti bussi vanasõidukiks tunnistamise bürokraatlik teekond. Pool aastat hiljem - 9. juunil 2015 registreeritigi endine Lillevere kolhoosi buss TA-6-1, kerenumbriga 66 esimese Eestis valmistatud sõidukina Maanteeameti vanatehnikaregistris. Bussile väljastati vanasõiduki registreerimisnumber A189.

Bussi on võimalik rentida nostalgiasõitudeks: www.timeless.ee

2016. a novembris osales buss Eesti Bussiajaloo Seltsi korraldatud bussinäitusel Tallinnas Noblessneri valukojas.

2016. a novembris toimunud bussinäitus Noblessneri valukojas. Foto: Tarvo Puusepp.
2016. a novembris toimunud bussinäitus Noblessneri valukojas. Foto: Tarvo Puusepp.

Sõiduki lisas Vrakigalerii andmebaasi: Tuve Kärner, 28.07.2008