Tule virtuaalsele avastusretkele läbi Eestimaa!

2004. aastal tekkis vabatahtlikest koosnev grupp inimesi, kelle huviks sai võsades ja kuuritagustes peituvate TA-marki busside ja furgoonautode otsimine, pildistamine ja nende kohta info kogumine. Isehakanud “etnograafid” kaardistasid aastate jooksul kõik Eestimaa pinnal teada olevad TA marki sõidukid. Nimekirja on aastate jooksul täiendanud ligi 70 tehnikahuvilist. Nüüdseks on enamus Tartus valmiststud sõidukitest maapinnani roostetanud või vanarauaks saanud, alles on vaid pildid. Õnneks on ka positiivseid näiteid. Vrakistaatusest on välja pääsenud kümmekond sõidukit ja neile tuleb vaid lisa.

Buss osales kokkutulekul Ehitatud Eestis 2013 Foto: Tarvo Puusepp

TA-6-1

moderniseeritud kerega autobuss
»» mudeli spetsifikatsioon
Asukoht: Järvamaa, Järva-Jaani vanatehnika varjupaik
Väljalaskeaasta: 1963*
Taasteremondid: nov. 1989
Kerenumber: 966
Olek: 

*Väljalaskeaasta on tuletatud kerenumbri ja tootmismahtude järgi.

Kuuluvuse ajalugu: Tamsalu sovhoos -> Einmanni Ühistu -> Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaik

Buss saabus Järva-Jaani vanatehnika varjupaika 2005. aasta suve lõpus. Seisnud aastaid vanas heinaküünis, ilma eest kaitstuna, hankimise hetkel oli buss peaaegu komplektne.

Masina ajaloo uurimisel sai selgeks, et tegu on kunagise Tamsalu sovhoosi autobussiga, millega nagu ikka nõukaajal, viidi maaharijaid laulupeole ja lõikusajal kombainereid põllule. Uuel ajal, peale sovhoosi likvideerimist sai bussi omanikuks samas tegevust alustanud Vajangu Ühismajandi Einmanni osakond. Nüüd toodi bussiga linnast "turuvarblasi" majandisse tööle. Aegade muutudes kadus sellegi töö järgi vajadus ning buss jäi küüni aastateks seisma.

Viimati käis see buss Tartus kapitaalremondis 1989. aasta novembris. Tolle viimase remondi kvaliteeti võiks nimetada pehmelt öeldes nõrgaks. Bussi praegune enam-vähem viisakas seisukord on säilinud vaid tänu sellele, et ligi kümme aastat seisis sõiduk katuse all. Välitingimustes oleks niiskus ja korrosioon viimases kapitaalremondis tehtuga paari-kolme aastaga ühele poole saanud. Kereplekid on 1989. aastal tehases asendatud vaid osaliselt (vastavalt rooste olukorrale), uute plekkide paigaldamisega pole aga palju vaeva nähtud - kogu alumise ringi plekid on paigaldatud servaga ülemiste plekkide peale. Välja on vahetatud ka enamus esiosa plekke. Kere akende alune, akende ümbrus ja katus pärinevad vanemast ajast. Lisaks torkas silma arvatavasti peale kap.remonti juhtunud õnnetuse parandustööd parempoolse katusekumeruse kallal - tundub, et buss on katusega millegi vastu sõitnud ja nii on miski pika vao katuse küljele kündud. Seda vagu on siis kolhoositöökojas otstarbekalt ja ilma suurema esteetikatundeta parandatud.

Niisiis, 2009. aasta kevadel tehti Järva-Jaani vanatehnika varjupaigas otsus bussile uus väljanägemine anda. Plaanide kohaselt peaks kere uue värvi alla saama juba enne suve. Esmane vaatlus bussi kallal tõi selguse tehase kapitaalremondi kvaliteedi osas. Sai otsustatud mitte taga ajada bussi algset ja täiuslikku originaalsust vaid pigem säilitada lipp-lipi peal "tehasekonditsioon", mis 1989. aastal Tartus tehti. Kompromisslahenduse kasuks otsustati ka läbiva roostega kohtade paikamisel - kui Tartus oleks 1989. aastal tuntud neetimistehnikat, oleks seda kahtlemata ka juba siis kasutatud!

Peale liivapaberimeeskonna poolepäevast müttamist bussi ümber tuli läbivat roostet nähtavale vaid paaris kohas - uste allservas ning tagumise parema rattakoopa kohal, kus roosteuss oli oma tööga kenasti seestpoolt väljapoole hakkama saanud. Seega sai kere kolme-nelja kohta paigaldatud terasneetidega lapid. Aprilli keskpaigaks oli bussi kere esimese krundi all. Järge ootab katuse lihvimine ja kruntimine.

Juuni 2009

Enne jaanipäeva õnnestus keretöödega jõuda sinnamaale, et kogu buss oli värvimiseks ette valmistatud. Kõik roostesed kohad üle käidud, kaetud rooste-eemalduskrundiga (importkaup) ning sinna peale lastud pritspahtlit.

Jaanipäeval toimus kere värvimine. Põhivärviks valiti originaalilähedane hall toon, triipude jaoks sinine.

Juuli 2009

Seoses Järva-Jaani vabatahtliku tulerõrje 110. aastapäeva tähistamisega 17.-19. juulil 2009 lisati ka seltsi TA-6-1 buss aastapäeva paraadil osalevate sõidukite nimekirja. Tänu sellele tekkis meeskonnal kindel tähtaeg, mil buss sõidukorda saama pidi. Nädal enne paraadi toimus bussi komplekteerimine, pisidetailide värvimine jms.

Loetud päevad enne tähtsat sündmust sai ühendatud kütusepumba toru bensiinipaagi torustikuga, mis osutus tõsiseks veaks! Värvitööde käigus oli bussi manööverdamiseks masinapargis kasutatud kanistrist bensiinivõttu - mootor töötas laitmatult. Torustiku ühendamisel liikus kütusepaagis olnud sete ja praht karburaatorisse, ummistas düüsid ning ka torustiku paagist kütusepumbani. Torustiku läbipuhumisel ummistus kadus kuid karburaatori puhastus erilist efekti ei andnud. Tekkis tunne, et paraadipäevaks ei jõua mootorit uuesti töökorda saada - paraadini oli jäänud vaid üks päev.

Tänu headele inimestele õnnestus päev enne saada uus ?-22? karburaator ning see kiirelt paigaldada. Välja tuli vahetada ka küünlad, puhastatud sai jagaja kaas, eemaldatud vee leke plokikaane kraani vahelt. Laupäeva hommikul oli buss sõiduvalmis - seekord siiski bensiinivõtuga kanistrist. Kütusepaagi ja torustiku puhastus jäi ootama oma järge.

August 2010

Buss osales 2010. a. augustis Järva-Jaanis toimunud «Ehitatud Eestis» paraadil. Selleks ajaks sai üle käidud ka eelmisel suvel tegemata jäänud tööd - põhilise asjana kütusesüsteemi puhastus.

Sõiduki lisas Vrakigalerii andmebaasi: Tuve Kärner, 30.08.2005