Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale tehase asutamist – 1950. a. – spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Furgoonauto TA-943A baasil ehitatud autobuss, riiklik reg. nr. 35-36 ЕАЕ
Furgoonauto TA-943A baasil ehitatud autobuss, riiklik reg. nr. 35-36 ЕАЕ Foto: Tehase arhiiv

TA-943-3 autobuss

reisijateveo furgoonbuss

Mootor:
     ГАЗ-52-01, 75hj, 6 sil.

Ehitusaasta: 1977

Kere tüüp:
      metellsõrestikuga furgoonkere
      baasmudel TA-943 veoauto ГАЗ-51A pikendatud šassiil (tagumine pikendus 690 mm, eesmine 247 mm)

Pagaritoodeteveo furgoonauto TA-943 baasil ehitatud furgoonbuss reisijate veoks. Valmistati tellijale kuulunud furgoonauto TA-9T ümberehitamisel (riikliku registreerimisnumbriga 35-36 ЕАЕ). Vastavalt kehtinud tehnilistele tingimustele sai furgoonauto uueks indeksiks TA-943-3.

Teemad

Fotod