Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale tehase asutamist – 1950. a. – spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

TA-11 «Tartu» linnasisese kaubaveo väikeauto, 1961. a.
TA-11 «Tartu» linnasisese kaubaveo väikeauto, 1961. a. Foto: Tehase arhiiv

TA-11 «Tartu»

mikrofurgoonauto

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1961 (valmistati 1 tk.)

Kere tüüp:
      metallsõrestikul furgoonkere
      ehitatud «Moskvitš-407» agregaatide baasil, auto esiosa on valmistatud klaasplastist


Veoruumi maht: 4,2 m³
Kandejõud: 400 kg
Tühimass: 997 kg
Furgoonauto valismõõdud:
      pikkus: 4000 mm
      laius 1600 mm
      kõrgus 1850 mm
Veoruumi sisemõõdud:
      pikkus 2400 mm
      laius 1545 mm
      kõrgus 1260 mm

Tehase direktori käskkirjaga nr. 47, 24.02.60. organiseeriti 6-liikmeline loominguline brigaad "Moskvitš-407" agregaatide baasil väikefurgoonauto TA-11 «Tartu» konstrueerimiseks ja valmistamiseks. Eksperimentaalbrigaadi liikmete kaasabil valmistati uue väikefurgoonautokatseeksemplar NLKP XII kongressiks.

Furgooni sõrestik valmistati nelikant-terastorust, väline vooderdus terasplekist. Auto klaasplastist kabiiniosa valmis Tallinnas Suur-Sõjamäel tehases «Orto». Kere konstrueerimisel jäeti võimalus ka termoisolatsioonikihi paigaldamiseks. Juhikabiinil on kaks külgmist ust, kerel paremal küljel kaks paarisust ning taga samuti kaks paarisust.

Eksperimentaalmasina valmistamisest võtsid osa Elmar Ala, tehnoloog Kalev Antson, meister August Leeben, peakonstruktor Eugen Medvedev, Julius Silm, peainsener Vello Teder, konstruktor Adolf Voolaid, Elmar Müür ja Paul Jallai.

Vt. fotogaleriid Ratsionaliseerimisettepanek nr. 4, 1962 ehk väikefurgoonauto «Tartu» ehitamine

Ringvaade «Nõukogude Eesti» nr. 37, 1961. 2. Valmis väikeauto «Tartu». Moskvitch-407 baasil ehitatud väikefurgoon TA-11 «Tartu»
Vaata videot:
(3,3 MB)

Teemad

Fotod