Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale tehase asutamist – 1950. a. – spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Konteinerveo furgoonauto TA-943K katsemudel (TA-26)
Konteinerveo furgoonauto TA-943K katsemudel (TA-26) Foto: Tehase arhiiv

TA-943K

konteinerveo furgoonauto

Mootor:
     ГАЗ-52-04, 75hj, 6 sil.

Katsemudeli indeks: TA-26 (ГАЗ-51А šassiil) ja TA-27 (ГАЗ-52-04 šassiil)

Väljalaskeaasta:
      I katsemudel (TA-26): 1974
      II katsemudel (TA-27): 1975
      katseseeria: 1976 (valmistati 16 tk.)
      seadistusseeria: 1976 (valmistati 25 tk.)
      valmistamine vooluliinil: 1977-1981

Kere tüüp:
      termoisolatsiooniga, tagaluuktõstukiga, metellsõrestikuga täismetallist furgoonauto
      ehitatud ГАЗ-52-04 pikendatud šassiile (esimene pikendus 247 mm)


Kandevõime: 1700 kg Furgooni sisemõõdud:
Tühimass: 3340 kg pikkus: 4032 mm
esiteljel: 1300 kg laius: 2107 mm
tagateljel: 2040 kg kõrgus: 1825 mm
Täismass: 5190 kg Laadimiskõrgus: 1090 mm
esiteljel: 1560 kg Furgooni maht: 14,3 m³
tagateljel: 3630 kg Furgooni põrandapindala: 8,45 m²
Gabariidid:        Ukseava mõõdud:
pikkus: 5990 mm tagumine uks/platvorm: 1800 x 1850 mm
laius: 2210 mm külgmine:             1790 x 955 mm
kõrgus (ilma koormata): Kere mass: 1085 kg
                   2985 mm
Soojusläbilaskekoefitsent: 0,6 kcal/(m² h °C)
Teljevahe: 3300 mm
Mootor: ГАЗ-52-04
Pidurdusteekond kiiruselt 30 km/h: 9,5 m
Kütuse kontrollkulu kiirusel 30...40 km/h: 22 l
Min. pöörderaadius: 7,6 m
Maks. kiirus maanteel: 70 km/h
Tagaluuktõstuk A-38-03
Tõstevõime:            500 kg
Platvormi mõõdud:      1800 x 1850 mm
Maks. tõstekõrgus: 1100 mm
Maks. kõrgusele tõstmise aeg: 25 s

Konteinerveo furgoonauto TA-943K ehitati veoauto ГАЗ-52-04 pikendatud šassiile. ГАЗ-52-04 šassiil viidi roolimehhanism 440 mm ettepoole, samuti viidi ettepoole siduri-, piduri ja gaasipedaal, käigukasti lülitushoovad ja käsipidur. Esivedrusid tugevdati kahe lisalehega, esi- ja tagasild varustati kahe ГАЗ-52-04 teleskoopamortisaatoriga. Furgoonauto TA-943K konstrueerimisel kasutati ГАЗ-51А käigukasti, ГАЗ-53 tagasilda ning diferentsiaali.

Täismetallist furgoonkere konstrueeriti terastorust karkassile (toru ristlõige 25 x 50 mm, toru seina paksus 2 mm). Termoisolatsiooniga veoruumil oli üks ühepoolne küljeuks (mõnedel ekemplaridel küljeuks puudus). Väline vooderdus valmistati külmvaltsitud lehtterasest (paksus 0,8 mm), kinnitati karkassile punktkeevitusega. Furgooni seesmine vooderdus oli valmistatud lehtalumiiniumist (paksus 1,2 mm), juhikabiinis lehtterasest. Veoruumi põrand valmistati 16 mm bakeliitvineerist, põranda, seinte, uste ja lae termoisolatsioonina kasutati 50 mm paksust penoplasti.

Juhikabiini tuuleklaasidena kasutati autobussi ПАЗ-653 panoraam-esiklaase, kabiini uste küljeaknad olid tahapoole avanevad. Salongi õhuvahetus toimus läbi kabiini katuses olevate ventilatsiooniluukide. Veoruumi sundventilatsioon toimus katuses olevate ventilatsiooniluukide kaudu.

Furgoon oli varustatud ETKVL-i Autokoondise (Автобаза Эстонского республиканского сельскохозяйственного потребительского общества (ЭРСПО)) poolt 1969. a. väljatöötatud tagaluuktõstukiga A-38-03. Tagaluuktõstuk A-38-03 koos rataskonteineritega K-2 oli uus meetod pagaritoodete transportimisel - küpsetuskonveierilt või ahjust tulevad tooted laoti kohe konteineritesse, täis konteinerid lükati või toimetati tõste- ja transpordivahendite abil hoiukohta, kus nad komplekteeriti vastavalt tellimusele ja väljaveomarsruutidele. Uue meetodi kasutuselevõtt võimaldas ära jätta senised transpordieelsed käsitsi ümbertõstmised ja ladumised leivatehases, mille tulemusena kiirenes ja lihtsustus kogu protsess oluliselt. Konteinerveoauto TA-943K tagaluuktõstuki tõstevõime oli 500 kg, suurim tõstekõrgus 1100 mm, auto mahutas 12 K-seeria rataskonteinerit ja 100 leivakasti.

Teemad

Fotod