Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

TA-9E3 individuaalsektorist piima kokkuvedamise furgoonauto Foto: Tartu ARKT arhiiv

Furgoonauto piima kogumiseks individuaalsektorist TA-9E3

Mootor:
     ГАЗ-51, 70hj, 6 sil

Nimetus vn. k.: автомобиль-фургон для перевозки молока

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1971?
      seeriatootmine 1972

Kere tüüp:
      ehitatud ГАЗ-51A pikendatud šassiile (tagumine pikendus 690 mm).

Kandevõime:      1800 kg
Täismass:      5570 kg
Maks. kiirus:      70 km/h
Teljevahe:      3300 mm
Kütuse kontrollkulu kiirusel 30...40 km/h: 30 l/100km

Gabariidid:
      pikkus: 6350 mm
      laius: 2210 mm
      kõrgus: 2840 mm
Laadimiskõrgus: 910 mm

Furgooni sisemõõdud:
      pikkus: 4025 mm
      laius: 2107 mm
      kõrgus: 1800 mm

Mootor: ГАЗ-51A
Kasutatav kütus: bensiin A-66

Furgoonauto TA-9E3 oli mõeldud väikesemahuliste piimakoguste kogumiseks individuaalsektorist ja transpordiks vastuvõtupunkti võimalikult väheste töökuludega säilitades samas piima kvaliteeti. Furgoonauto oli metalltorust karkassile ehitatud vagun-tüüpi täismetallkerega. Välisvooder oli valmistatud terasplekist, sisemine alumiiniumplekist, seinte ja põranda termoisolatsioonina kasutati penoplasti. Veoruum oli köetav vesiküttega radiaatoriga ning ventileeritav katuseluukidega. Varumisruumis asus kaks piimapaaki, lõssipaak, veepaak veega piimapaakide pesemiseks, kirjutuspult ning kapp piimaproovide säilitamiseks. Auto veoruum oli varustatud akendega (mõlemal küljel kaks), ning kahe uksega (paremal küljel ühepoolne küljeuks, taga kahepoolne uks).

1974. aastal (?) külastati uue furgoonautoga NSV Liidu Rahvamajanduse saavutuste näitust (Выставка достижений народного хозяйства СССР - ВДНХ СССР). Mudel pälvis näituselt III järgu diplomi, mudeli loojaid autasustati medalitega.

Fotod

TA-9E3 individuaalsektorist piima kokkuvedamise furgoonautoFoto: Tartu ARKT arhiiv
TA-9E3 individuaalsektorist piima kokkuvedamise furgoonautoFoto: Tartu ARKT arhiiv
TA-9E3 individuaalsektorist piima kokkuvedamise furgoonautoFoto: Tartu ARKT arhiiv
TA-9E3 individuaalsektorist piima kokkuvedamise furgoonautoFoto: Tartu ARKT arhiiv

Teemad