Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale asutamist – 1950 spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Foto: Tartu ARKT arhiiv

Furgoonauto piima kogumiseks individuaalsektorist TA-9P

Mootor:
     ГАЗ-51, 70hj, 6 sil

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1966
      katseseeria (2 tk.): 1967

Kere tüüp:
      termoisolatsiooniga, metallsõrestikul vagun-tüüpi furgoonkere
      ehitatud ГАЗ-51A pikendatud šassiile (eesmine pikendus 195 mm, tagumine 470 mm).

60-ndate algusaastateks oli Eesti NSV piimatööstus juba suhteliselt automatiseeritud tasemel. Majanditest ning koorejaamadest veeti piim kesktööstustesse enamasti tsisternautodega. Probleeme oli aga piima varumisega individuaalsektorist, seni toimus see peamiselt käsitsi, mis oli väga kulukas ja aeganõudev. Leiti, et otstarbekas oleks piim individuaalsektorist vastu võtta tsentraliseeritult, kasutades selleks spetsiaalseid kogumisautosid. Sellise auto katsemudel konstrueeriti ja ehitatigi Tartu Autoremonditehases nr. 3.

Spetsiaalselt erasektorist piima vastuvõtmiseks kohandatud furgoonauto TA-9P ehitati ГАЗ-51А šassiile. Termilise isolatsiooniga piimavarumisruumi oli paigutatud kaks piimapaaki mahtudega 0,8 m³. Piima vastuvõtmisel valati piim mõõtenõusse, võeti proov ja valati siis kogumispaaki. ja 0,6 m³ lõssipaagist anti aga kohe tagasi vastav lõssikogus. Piimaproovide hoidmiseks oli autos eriline kapp, mõõtenõude jaoks omaette kapp. Samuti oli furgoonauto köetavasse veoruumi ära mahutatud veepaak, kirjutuspult ning pesemisvahendid. Kere tagaseinas olid kahepoolne uksed, paremal küljel üks uks.

Esimene katsemudel valmis 1966. aastal ning see anti ekspluatatsiooniliseks katsetamiseseks üle autotranspordibaasile nr. 8 Viljandis.

Fotod

 Foto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Tartu ARKT arhiiv
TA-9P piimaveofurgoonFoto: Tartu ARKT arhiiv
TA-9P piimaveofurgoonFoto: Tartu ARKT arhiiv
TA-9P piimaveofurgoonFoto: Tartu ARKT arhiiv
TA-9P piimaveofurgoonFoto: Tartu ARKT arhiiv
 Foto: Võrumaa Muuseum, VK F 510:11 F/n, Teeninduskombinaat

Vanad fotod

Vaata vanu fotosid mudelist TA-9P

Teemad