Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale tehase asutamist – 1950. a. – spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Furgoonauto TA-9E2 isotermilise furgoonhaagisega TH-2
Furgoonauto TA-9E2 isotermilise furgoonhaagisega TH-2 Foto: Tehase arhiiv

TH-2

isotermiline furgoonhaagis

Mootor:
     ГАЗ-51, 70hj, 6 sil

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1971 (valmistati 3 tk.)
      katsepartii: 1972 (valmistati 17 tk.)
      seeriatootmine: 1973-1980

Kere tüüp:
      üheteljeline, metallkarkassiga furgoonhaagis
      ehitatud ГАЗ-51A agregaatide baasil


Kandevõime: 1000 kg                  Furgooni sisemõõdud:
Tühimass: 1500 kg                        pikkus: 2440 mm
Täismass: 2500 kg                        laius: 2210 mm
Gabariidid:                                     kõrgus: 1520 mm
pikkus: 2540 mm (4400 mm)*       Laadimiskõrgus: 900 mm
laius: 2210 mm                  Kere mass: 485 kg
kõrgus: 2530 mm                  Rataste arv: 4+1
Furgooni põranda pindala: 5,1 m²            Koormus haakekonksule: 50 kg
Furgooni maht: 7,3 m³                   Soojusläbilaskekoefitsent: 0,6 kcal/(m² h °C)

* pikkus koos haakekonksuga.

1973. aastal alustati Tartu Autode Remondi Katsetehases isotermilise kerega furgoonhaagise TH-2 tootmist veoauto ГАЗ-51A agregaatide baasil. Furgoonhaagis oli mõeldud toiduainete veoks koos furgoonautoga TA-9E2 (hilisem TE-943H). Täismetallist, ühe kahepoolse tagauksega kere oli varustatud termoisolatsiooniga. Väline vooderdus valmistati lehtterasest, seesmine lehtalumiiniumist. Haagisel oli esimene ja tagumine seisutugi. Termoisolatsioonina kasutati 50 mm paksust penoplasti.

1975. aastal täiustati haagise pidurisüsteemi - kasutusele võeti vaakumsüsteemiga pidur. Järgmisel aastal juurutati uue pidurdussüsteemiga haagis toodangusse: 1975 - valmistati 5 tk.; 1976 - valmistati - 20 tk.

Teemad

Fotod