Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale tehase asutamist – 1950. a. – spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

TA-6-1 moderniseeritud furgoonbuss
TA-6-1 moderniseeritud furgoonbuss

TA-6-1

moderniseeritud kerega autobuss

Mootor:
     ГАЗ-51, 70hj, 6 sil

Väljalaskeaastad:
      1987-1991
      mudelitähise TA-6-1 said TA-6 autobussid, mis läbisid kapitaalremondi peale 1987. aastat.

Kere tüüp:
      metallsõrestikuga vagunkere, majandisiseste vedude autobuss (n.n kolhoosibuss)
      ehitatud ГАЗ-51А pikendatud raamile (eesmine pikendus 295 mm, tagumine 750 mm).
      reisijakohti: 25 istekohta

Gabariidid:
      pikkus: 6485 mm
      laius: 2385 mm
      kõrgus: 2695 mm
Teljevahe: 3300 mm
Rööbe:
      ees: 1585 mm, kliirens: 305 mm
      taga: 1650 mm, kliirens: 245 mm
Pöörderaadius: 7,6 m

Salong:
      vahekäigu kõrgus: 1780 mm
      vahekäigu laius: 385 mm
Toolide samm: 700 mm
Reisijateukse astmelaua kõrgus maapinnast 450 mm

Mass:
      tühimass: 4750 kg
      kandevõime: 1750 kg
            koormus esiteljel 1793 kg
            koormus tagateljel 2217 kg
      täismass (31 reisijat): 6500 kg
            koormus esiteljel 2858 kg
            koormus tagateljel 4420 kg)

Kasutatav kütus: A-66
Kütusepaagi maht: 105 l
Kütusekulu: 28l/100km

80ndail jätkus nõudmine 20-25 kohaliste busside järele. Plaanis oli konstrueerida uus nn metsatööliste veok ehk buss, mis baseeruks veoauto ГАЗ alusel. Projekti menetleti Moskvas kuid tootmiseks luba ei antud. Põhenduseks öeldi, et metsatööliste veok kujutab endast autobussi veoauto šassiil ja sellise ehitamine ei ole liiklusohutuse tõttu lubatud. Nimetatud asjaolu selgitab ka, miks ei ehitatud tehases viimastel aastakümnetel uusi busse vaid tehti ainult kapitaalremonti (täiustades ja lihtsustades konstruktsiooni).

Vajadus väikese reisijatemahutavusega busside järele aga püsis. 1980ndate aastate lõpus anti ENSV ATMM-i poolt Tartu Autode Remondi Katsetehasele ülesandeks uue autobussi väljatöötamine, millega saaks "majandisiseselt parendada inimeste vedamist kodust tööle ja töölt koju". Selle ülesande täitmiseks otsustati täielikult moderniseerida tehases varem toodetud autobussid TA-6.

Alates 1987. aastast alustati moderniseeritud kerede ehitamist kapitaalremonti saabuvatele bussidele. Tartusse kutsuti tagasi ekspluatatsioonis olevad vanemat tüüpi TA-6 bussid, mis ehitati ümber vastavalt uutele nõuetele. Uuenduskuuri läbinud autobusside TA-6 kabiin asendati TA-943-tüüpi kabiiniga, vastavalt seisukorrale asendati osadel bussidel salongi puitkonstruktsioon metallsõrestiku vastu. Moderniseeritud bussid tähistati uue mudelinumbriga - TA-6-1. Kerenumbreid ümberehituse käigus ei muudetud, nii võib kohata näiteks 90-ndate alguses kapitaalremondi käigus uuesti ehitatud bussi, vana kerenumbriga ning ametliku ehitusaastaga 50-ndatest.

autobusside TA-6 kerenumbrite ja tootmisaastate vastavause tabel

Kerenumbrid

Tootmismaht Aasta alates kuni
2 katsemudelid1 2
17 1956 3 19
143 1957 20 162
172 1958 163 334
198 1959 335 532
200 1960 533 732
Kokku 732 uut bussi
10 1960 733 742
86 1961 743 828
70 1962 829 898
102 1963 899 1000
105 1964 1001 1105
156 1965 1106 1261
? 1966 1262 ?

Tabel 1. Autobusside TA-6 kerenumbrite ja tootmisaastate vastavused.

Teemad

Fotod