Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale tehase asutamist – 1950. a. – spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Moderniseeritud kerega toiduaineteveo furgoonauto TA-3760-01 katsemudel 1986. a.
Moderniseeritud kerega toiduaineteveo furgoonauto TA-3760-01 katsemudel 1986. a. Foto: Tehase arhiiv

TA-3760-01

moderniseeritud kerega toiduaineteveo furgoonauto

Mootor:
     ГАЗ-53-12, 120hj, 8 sil.

Väljalaskeaasta:
      moderniseeritud kerega TA-3760-01 katsemudel: 1986
      moderniseeritud kerega TA-3760-01 seeriatootmine ГАЗ-53-12 šassiile: 1987-1992

Kere tüüp:
      metallsõrestikul, termoisolatsiooniga furgoonkere
      ehitatud ГАЗ-53-12 pikendatud šassiile

1984. aastal astuti tehase peainseneri Eldur Maidla eestvõttel kontakti kombinaadiga «Ars». Algas koostöö «Arsi» noorte disainerite Eerik Olle ja Eero Jürgensoni ning Tartu Autode Remondi Katsetehase konstruktorite ja tehnoloogide vahel. Koostöö viljana valmis 1986. aasta kolmanda kvartali lõpuks veoauto ГАЗ-53-12 šassiil furgoonauto TA-3760 moderniseeritud katsemudel, mis saadeti praktilisele katsetamisele koondisse «Tartu Autoveod», seal oli katsemudel edukalt kasutusel üle kümne aasta. Viimased andmed pärinevad 1996. aasta lõpust (auto kandis registreerimisnumbrit 5563 ЕАП).

Võrreldes seni tootmises olnud mudeliga TA-3760 oli uuel furgoonautol mitmed erinevusi:
1) täiesti uus kere väliskujundus, eriti auto esiosas;
2) käepärasem juurdepääs mootorile selle hooldamiseks ja remontimiseks;
3) kabiini uste ja astmete konstruktsioon tagas mugavama sisenemise ja väljumise ning uste tihedama sulgumise;
4) tõhustati kabiini ja veoruumi ventilatsiooni;
5) esimesed ja tagumised gabariidi- ja suunatuled olid paigutatud kaitseraudade sisse;
6) kaitseprofiilid välisseintel vähendasid viimaste vigastamise ohtu;
7) veoruumi sisekate oli kinnitatud õõnesneetidega (seni toodetud TA-3670 furgoonautode ehitamisel kasutatud plekikruvid põrusid kergesti lahti).

1987. aastal seeriatootmisse viidud furgoonautole tehti hiljem, tootmise käigus mitmeid uuendusi. Furgooni välisvoodrit hakati valmistama gofreeritud plekist, mis aitas vältida nn. ploki laienemist ja parandas auto välisilmet. Samuti oli plaanis varustada furgoonautode esi- ja tagakaitserauad kummipuhvritega, selle teostamise kohta andmed puuduvad.

Teemad

Fotod