Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale tehase asutamist – 1950. a. – spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

TA-943H toiduaineteveo furgoonauto, auto kannab Krasnojarski krai numbrimärki.
TA-943H toiduaineteveo furgoonauto, auto kannab Krasnojarski krai numbrimärki. Foto: Александр Говоруха arhiivist

TA-943H

toiduaineteveo furgoonauto

Mootor:
     ГАЗ-52-04, 75hj, 6 sil.

Nimetus vn. k.: автомобиль-фургоун для перевозки мясных и других скоропортящихся продуктов

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1974
      valmistamine vooluliinil: 1976-1980

Kere tüüp:
      metellsõrestikul, termoisolatsiooniga furgoonkere
      ehitatud ГАЗ-52-04 pikendatud šassiile (tagumine pikendus 690 mm, eesmine 247 mm)


Kandevõime: 2000 kg Furgooni sisemõõdud:
Tühimass: 3010 kg pikkus: 4032 mm
esiteljel: 1060 kg laius: 2107 mm
tagateljel: 1950 kg kõrgus: 1835 mm
Täismass: 5160 kg Laadimiskõrgus: 880 mm
esiteljel: 1550 kg Furgooni maht: 14,3 m³
tagateljel: 3610 kg Furgooni põrandapindala: 8,45 m²
Gabariidid:        Ukseava mõõdud:
pikkus: 6350 mm tagumine: 2185 x 1735 mm
laius: 2210 mm külgmine: 1790 x 955 mm
kõrgus: 2785 mm Kere mass: 1085 kg
Soojusläbilaskekoefitsent: 0,6 kcal/(m²h°C)
Teljevahe: 3300 mm
Mootor: ГАЗ-52-04
Pidurdusteekond kiiruselt 30 km/h: 9,5 m
Kütuse kontrollkulu kiirusel 30...40 km/h: 20 l
Min. pöörderaadius: 7,6 m
Maks. kiirus maanteel: 70 km/h

1976. aastal alustati Tartu Autode Remondi Katsetehases kiiresti riknevate toiduainete veo furgoonauto TA-943H tootmist veoauto ГАЗ-52-04 pikendatud šassiile. Raami pikendati tagant 690 mm võrra ning eest 247 mm võrra. Mootor viidi ettepoole, nagu ka roolimehhanism, siduri-, piduri- ja gaasipedaal, käigukasti lülitushoovad ning käsipidur. Eesmisi vedrusid tugevdati kahe lisalehega. Täismetallist, terastoruraamiga kere (toru ristlõige 25 x 50 mm, toru seina paksus 2 mm) oli varustatud termoisolatsiooniga ning kahe uksega (ühepoolne küljeuks, kahepoolne tagauks). Väline vooderdus oli valmistatud külmvaltsitud lehtterasest (paksus 0,8 mm), kinnitatud karkassile punktkeevitusega. Furgooni seesmine vooderdus oli valmistatud lehtalumiiniumist (paksus 1,2 mm), juhikabiinis lehtterasest. Veoruumi põrand valmistati 16 mm bakeliitvineerist, põranda, seinte, uste ja lae termoisolatsioonina kasutati 50 mm paksust penoplasti.

Auto kabiini esimesed küljeaknad olid ette lükates avatavad, tagumised küljeaknad mitteavatavad, tuuleklaasidena kasutati autobussi ПАЗ-652 panoraam-tuuleklaase. Juhikabiin oli varustatud sundventilatsiooniga läbi kabiini katuses oleva ventilatsiooniluugi. Veoruumi õhuvahetus toimus läbi katuses olevate õhukogujate. Juhiruumi valgustamiseks oli kabiini laes plafoonvalgusti (ПК-201), veoruum oli varustatud kahe samasuguse plafoonvalgustiga.

Teemad

Fotod