Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale tehase asutamist – 1950. a. – spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

TA-3763 konteinerveo furgoonauto joonis.
TA-3763 konteinerveo furgoonauto joonis. Foto: Tehase arhiiv

TA-3763

konteinerveo furgoonauto

Mootor:
     ГАЗ-53-12, 120hj, 8 sil.

Väljalaskeaasta:
      katsemudel: 1980 (ГАЗ-53А šassiil)
      seadistusseeria: 1981 (valmistati 14 tk.)
      seeriatootmine: 1982-1987 (1982. a. valmistati 39 tk., edasised andmed puuduvad)

Tootmismahud aastate lõikes:
      1981 - 14 tk.

Kere tüüp:
      metallsõrestikul, termoisolatsiooniga, vagun-tüüpi furgoonkere
      ehitatud ГАЗ-53-12 pikendatud raamile (eesmine pikendus 60 mm).


Kandevõime: 3100 kg Furgooni sisemõõdud:
Tühimass: 4075 kg pikkus: 4009 mm
esiteljel: 1642 kg laius: 2080 mm
tagateljel: 2433 kg kõrgus: 1825 mm
Täismass: 7400 kg Laadimiskõrgus: 1090 mm
esiteljel: 1880 kg Furgooni maht: 14,3 m³
tagateljel: 5520 kg Furgooni põrandapindala: 8,45 m²
Gabariidid:        Ukseava mõõdud:
pikkus: 6500 mm tagumine: 1825 x 2080 mm
laius: 2210 mm hüdrotõstuki tõstevõime: 500 kg
kõrgus: 3035 mm Kere mass: 1085 kg
Soojusläbilaskekoefitsent: 0,6 kcal/(m² h °C)
Teljevahe: 3700 mm
Mootor: ЗМЗ-53-11
Pidurdusteekond kiiruselt 30 km/h: 9,5 m
Kütuse kontrollkulu kiirusel 30...40 km/h: 24 l
Min. pöörderaadius: 7,6 m
Maks. kiirus maanteel: 80 km/h

Konteinerveo furgoonauto TA-3763 ehitamist veoauto ГАЗ-53-12 šassiil alustati Tartu Autode Remondi Katsetehases 1981. aastal Ropka tööstusrajoonis valminud uues tootmiskorpuses. 1981. a. valmistatud autod tulid tootmisest seadistusseeria nime all - katsetati uusi seadmeid (stantsid, rakised jms.) ning töötati välja furgoonauto tehnilised tingimused (ENSV 200 TT 113-80). Uus, võimsam, 8-silindriline ГАЗ-53-12 mootor võimaldas suurendada auto kandevõimet rohkem kui tonni võrra. Veoauto ГАЗ-53-12 pikem teljevahe (3700 mm) võimaldas omakorda pikendada juhikabiini ja suurendada autojuhi tööpinda. Senini ehitatud furgoonautodel oli kasutusel kabiini buldogkompositsioon, mistõttu asus mootor juhiistme ning kaassõitja istme vahel. Selline lahendus oli küllaltki ebamugav nii mootori tööst tekkiva müra osas kui ka keerukamate ehitusvõtete poolest. Uut tüüpi furgoonauto TA-3763 juures loobutigi buldogkompositsiooni kasutamisest, eelmiste mudelite juures kasutatud mootori ettepoole toomine jäi ära. Samas toodi baasmudeliga võrreldes ettepoole roolimehhanism, gaasi-, siduri- ja piduripedaal ning piduri peasilinder.

Konteinerveo furgoonauto esivedrustus varustati kahe amortisaatoriga, tagumine kahe teleskoopamortisaatoriga. Täismetallist, nelikant-terastoruraamiga (toru ristlõige 25 x 50 mm, toru seina paksus 2 mm) kerekarkass oli varustatud termoisolatsiooniga ning kahe uksega (ühepoolne küljeuks, kahepoolne tagauks). Väline vooderdus oli valmistatud külmvaltsitud lehtterasest (paksus 0,8 mm), kinnitatud karkassile punktkeevitusega. Furgooni seesmine vooderdus oli valmistatud lehtalumiiniumist (paksus 1,2 mm), juhikabiinis lehtterasest. Veoruumi põrand valmistati terasplekist, põranda, seinte, uste ja lae termoisolatsioonina kasutati 50 mm paksust penoplasti. Furgoonauto oli varustatud ETKVL Autobaasis toodetud hüdrotõstukiga C-5A1-01, mille tõstevõime oli 500 kg.

Auto kabiini esimesed küljeaknad olid ette lükates avatavad, tuuleklaasidena kasutati autobussi ПАЗ-652 panoraam-tuuleklaase. Juhikabiin oli varustatud sundventilatsiooniga läbi kabiini katuses oleva ventilatsiooniluugi ja katuse esiservas olevate reguleeritavate õhuavade. Veoruumi õhuvahetus toimus läbi katuses olevate õhukogujate. Juhiruumi valgustamiseks oli kabiini laes kaks plafoonvalgustit (ПК-201), veoruum oli varustatud kahe samasuguse plafoonvalgustiga.

Furgoonautole TA-3763 anti tehase poolt 12-kuuline kasutusaja garantii või 25 000 km läbisõidugarantii

Konteinervedudeks konstrueeritud TA-3763 sai tellijatelt hea kvaliteedihinnangu. Suurenes töökindlus, pikenes läbisõit esimese kapitaalremondini ja järgmiste remontide vahel. Tagaluugiga konteinerveofurgoonauto sai murranguks linnasisestel vedudel, eriti kaupluste varustamisel. Rataskonteineritese paigutatud toiduaineid võis nüüd vedada vahelaadimiseta toiduainetetööstuse ettevõtetest või ladudest otse müügisaalidesse.

Teemad

Fotod