Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale tehase asutamist – 1950. a. – spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

TA-942T teenindusbuss, veeb. 1964
TA-942T teenindusbuss, veeb. 1964 Foto: Eesti Filmiarhiiv

TA-942T

elukondliku teenindamise rändtöökoda

Mootor:
     ГАЗ-53Ф, 82hj, 6 sil.

Katsemudeli tähis: TA-13

Väljalaskeaastad:
      katsemudel: 1963
      seeriatootmine: 1964

Kere tüüp:
      termoisolatsiooniga, metallsõrestikul furgoonkere
      ehitatud ГАЗ-53Ф pikendatud raamile (eesmine pikendus 270 mm, tagumine 777 mm).


Tühimass: 4453 kg            Salongi sisemõõdud:
esiteljel: 1830 kg                  pikkus: 4980 mm
tagateljel: 2623 kg                  laius: 2120 mm
Täismass: 4828 kg            kõrgus:
esiteljel: 1950 kg                  I osa: 1740 mm
tagateljel: 2923 kg                  II osa: 1850 mm
Gabariidid:                         Teljevahe: 3700 mm
pikkus: 7150 mm
laius: 2260 mm
kõrgus: 3280 mm

Maaelanike teenindamiseks olid omal ajal ENSV-s moodustatud riiklikud teeninduskombinaadid. Need pakkusid kümneid erinevaid teenuseid, mille inimestele lähemale viimiseks olid kasutusel spetsiaalselt erinevate teenuste jaoks Tartu Autoremonditehases ehitatud ja sisustatud teenindusbussid. Pakuti juuksuri, kingsepa, sadulsepa, fotograafi, montööri jne. teenuseid. Igal hommikul väljusid rajoonide teeninduskombinaatidest maaelanikke teenindama sellised TA-942-seeria teenindusbussid.

1963. a. töötati Tartu Autoremonditehase nr. 3 Teaduslik-Tehnilise Ühingu algorganisatsiooni (TTÜ a/o) poolt välja furgoonauto TA-13 (katsemudeli tähis) konstruktsioon. Vooluliinile jõudis uus furgoonauto 1964. aastaks, neid ehitati 9 tk. Järgmisel, 1965. aastal ehitati 120 uut teenindusbussi.

TA-942T oli spetsiaalselt sisustatud naiste- ja meestejuuksuriateljeeks ning kingsepatöökojaks. Bussi esiosas oli meeste ja naiste juuksurisalong, samal ajal kui inimene istus juuksuritoolis, parandas kingsepp bussi tagumises osas asuvas kingsepatöökojas tema kingi. Selline liikuv teeninduspunkt sõitis külast külla.

Täismetallist vagun-tüüpi furgoon oli seest isoleeritud penoplastiga ning varustatud kahe uksega paremal küljel. Furgooni eesotsas, juhikabiini kohal oli kaks seestpoolt avatavat tuulutusluuki, seisu ajal ventileerimiseks oli furgoon varustatud ventilaatoriga. Vaheseintega eraldatud furgooni salong oli varustatud küttesüsteemiga.

Juuksuri- ja kingsepatöökoda oli Tartu autoremonditehase kõige menukam mudel. Teenindusbussi TA-942T tootmist alustati alates 1966. aastast ka Orenburgis, Kemerovos, Borissovos, Brovaris ja Alma-Atas.

Teemad

Fotod