Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale tehase asutamist – 1950. a. – spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Eesti Raadioringhäälingule kuulunud furgoonautost PAZ-651 ümber ehitatud furgoonauto TA-9T (eriotstarbeline), riiklik reg. nr. PP 89-44
Eesti Raadioringhäälingule kuulunud furgoonautost PAZ-651 ümber ehitatud furgoonauto TA-9T (eriotstarbeline), riiklik reg. nr. PP 89-44 Foto: Ringhäälingumuuseum

TA-9T (eriotstarbeline)

eriotstarbeline furgoonauto

Mootor:
     ГАЗ-51, 70hj, 6 sil

Väljalaskeaasta: 1964

Kere tüüp:
      metallsõrestikul vagun-tüüpi furgoonkere
      baasmudel TA-9E
      ehitatud GAZ-51A pikendatud šassiile (eesmine pikendus 195 mm, tagumine 470 mm).

Kaubaveofurgooni TA-9E baasil valmistati mitmeid erilahendustega furgoonautosid. 1960ndate lõpus polnud Tartu autoremonditehasel veel välja töötatud üldisi tehnilisi tingimusi tellija soovi kohaselt ümber ehitatavate sõidukite jaoks. Seetõttu tähistati selliseid erilahendustega furgoonautosid lihtsalt baasmudeli tähistega nt TA-9T või TA-9E.

Teemad

Fotod