Tartu autoremonditehas loodi 1949. aastal eesmärgiga remontida kõikvõimalikke kasutusel olevaid sõidukeid. Aasta peale tehase asutamist – 1950. a. – spetsialiseerus Tartu tehas ainult Gorkis toodetud ГАЗ-veoautode ja busside remontimisele. Esimese, 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse tehase aastatepikkune bussi- ja furgooniehitus.

Tartu Autode Remondi Katsetehases on sari- ja väikesaritootmises olnud ligi 70 erinevat mudelit, enamus ehitatud Gorki autotehase ГАЗ-veoautode baasil. Lisaks neile valmistati hulganisti eritellimusel autosid. Näiteks Eesti Televisioonile värvitelevisiooni liikurülekandejaam TA-943H5; Spordiseltsile «Dünamo» sportlaste meditsiiniliseks teenindamiseks mõeldud auto TA-943E3, «Mosfilmile» laifilmikaamerate ja stereofoonilise helisalvestusaparatuuri veoks filmi «Sõda ja rahu» filmimisel TA-9K; kokku 30 eriotstarbelist autot (liikuvlaboratooriumid, autod teehooldusbrigaadidele jne.).

Erilahendusega auto valmistamine sai üldjuhul alguse mõne riikliku alluvusega tehase või majandi erisoovist. Tellija esitas sõiduki ehitamiseks tellimuse/avalduse koos muudatuste nimekirja ning ümberehitamise loaga ENSV Siseministeeriumi Riiklikult Autoinspektsioonilt (RAI) või sõjakomisariaadilt. Tellimuse vastuvõtmise otsustas tehase administratsioon. Kui tellimus otsustati täita, väljastas tehase standardiseerimisosakond uuele veokile/bussile tooteindeksi tehase ajutisest indeksiregistrist.

Tehasel oli kasutusel ajutine tooteindeksite register alates autobussist TA-1, mis valmis 1951. aastal kuni tähiseni TA-79 – furgoonauto Renault B120.65 alusel, mis valmis vahetult enne tehase erastamist 1997. aastal. Juhul kui katsemudelist sai peale vajalike katsetuste läbimist seeriatoode, anti sellele Teadusliku autoinstituudi (NAMI) poolt üleliiduline lõplik indeks.

Foto: Tehase arhiiv

TA-9C

postiveo furgoonauto

Mootor:
     ГАЗ-51, 70hj, 6 sil

Väljalaskeaasta:
      eksperimentaalmudel: 1961
      seeriatootmine: 1963-1967

Nimetus vn. k.: автофургон ТА-9С без термической изоляции, с загрузкой с заходом в грузовое отделение, для перевозки почты

Kere tüüp:
      metallsõrestikul vagun-tüüpi furgoonkere
      baasmudel TA-9E
      ehitatud ГАЗ-51А pikendatud šassiile (eesmine pikendus 195 mm, tagumine 470 mm).

Tehnilised tingimused: RTU ESSR 984-66


Kandevõime: 2000 kg            Furgooni sisemõõdud:
Tühimass: 3557 kg                  pikkus: 4170 mm
esiteljel: 1799 kg                  laius: 2090 mm
tagateljel: 1758 kg                  kõrgus: 1775 mm
Täismass: 5707 kg            Laadimiskõrgus: 900 mm
esiteljel: 2285 kg            Furgooni maht: 13,5 m³
tagateljel: 3422 kg
Gabariidid:
pikkus: 6280 mm
laius: 2195 mm
kõrgus: 2740 mm


1961. aasta lõpul valmis tehase eksperimentaalosakonnas Eesti NSV siseministeeriumi tellimusel spetsiaalne postiveofurgoon mudeli TA-9E modifikatsioonina. Võrreldes toiduainetefurgooniga puudus postiveokil termoisolatsioon.

Väikeseerialisse tootmisse juurutati postiveok 1963. aastal. Furgoonauto oli ehitatud ГАЗ-51A šassiile, täismetallist, vagun-tüüpi furgoonil oli 50x20 mm nelikant-torust karkass. Nii seesmine kui välimine vooderdus valmistati 0,5 ja 0,8 mm paksusest külmvaltsitud lehtterasest ning kinnitati karkassile punktkeevitusega. Furgooni tagaküljel olid kahepoolsed uksed, paremal küljel ühepoolne uks. Juhikabiini ja furgooni vaheline sein oli varustatud trellitatud akendega. Furgooni ja kabiini ventileerimiseks olid katusel tuulutusluugid. Furgooni uksed olid varustatud sissemurdmist takistavate trellidega ning signalisatsioonisüsteemiga (valgus- ja helisignaal), mis teatas juhile kaubaruumi ukse avanemisest.

Vastavalt üleliidulisele standardile ГОСТ 7593-55 olid postiveofurgoonid varustatud venekeelse kirjaga «ПОЧТА» külgseintel ning värvitud sinist värvi. Tartus valmistatud postiveokid värviti halli-sinise värviskeemiga.

Teemad

Fotod