ta_3_6

Dodge-onu ehk autojuht Johan Logina töötas Tartu autojuhina alates 1948. aastast. Hüüdnime sai ta oma esimese sõiduvahendi – Dodge veoauto järgi.

"Vaatasin vanu bussijuhte suu lahti, need oli omaette härrad – nahkjopedes ja -pükstes, motoklubi märgiga kandiline müts peas"

JOHAN LOGINA ehk Dodge-onu
"Oma autojuhitööd alustasin 1. augustil 1948. aastal neljandas autobaasis. Algul läksin tööle stažöörina. Autobaasi töökodade juhataja oli Kalju Ruuder, tema kaudu sinna läksingi. Sain autojuhiload ja hakkasin siis autoga sõitma. Algul olin öövalve juht, vedasin garaažiülemat hommikul tööle, valveauto oli vana plekk-kastiga GAZ Ai-Ai. Kui sellega Riia mäelt tulid, oli plekikolin üle jõe Vene tänavale autobaasi garaažide juurde kuulda. Vene tänava dispetšerimaja oli hulga aega veel püsti, alles hiljaaegu lõhuti maha – see oli minu esimene töökoht.
Olin 18aastane poisike, tulnud Lõuna-Eesti autokoolist nr 2. Vaatasin vanu bussijuhte suu lahti, need oli omaette härrad – nahkjopedes ja -pükstes, motoklubi märgiga kandiline müts peas. Bussijuhtidel olid abilisteks pagaažipoisid. Bussidel läks redel tagant üles katuse peale, poisid vinnasid kohvrid katusele, käisid üles alla, bussijuhil polnud muud teha kui käik sisse ja sõida minema.
Autobaasil oli üks töökoda Tiigi tänaval, teine oli Lao tänaval ja kolmas Peeter Põllus. Lao tänaval olid vedrusepad, teisel korrusel oli mootoriosakond, Koppa oli juhataja. Vulkaniseerimine oli Kingissepa tänaval, seal oli veel peale sõda Ameerika Kummitööstuse silt akna peal. Seal oli väike remonditöökoda ja puutöökoda, kus Reibergi papi lõikus puugaasimasinatele puuklotse. Suurem jagu autodest olid meil trofeemasinad, neid käidi peale sõda Kaliningradist toomas. Seal oli olnud üks suur park Saksa masinatega – päris terved ja sõidukõlbulikud, sealt sai siis autobaasile valida. Valter Amberg oli meie meestest seal ja rääkis, kuidas olevat piiritust kanistriga kaasas olnud. Sai siis komandandile piiritust antud ja selle eest paremad autod välja valitud. Sealt tulid kolonnis saksa masinaid – Opelid, Mercedesed, Hanomagid, Aafrika Wolkswagen, üks Maybach tagaveolindiga ja mitu ZIS-5 ja GAZAiAi-d.
1949. aastal sõitsin autobaasis vana Dodge veoautoga, see oli juba ümber ehitatud, vene ratt ad all ja plekk-kastiga, furgoon oli kastis. Töökoja juhataja Ruuder läks Autoremonditöökott a konstruktoriks. Minult küsiti, et sul auto läheb autoremonti üle, kas sa tahad baasi jääda või tuled autoga kaasa. Mina noore poisina ei osanud sellest midagi arvata ja ütlesin, et tulen autoga kaasa. Nii ma autoremonditöökott a satt usingi. Autobaasist tuli üle veel Peebo Viido 7tonnine Mercedes ja Wolksvagen, Aafrika variant, tagavarakumm oli ees kapoti peal."