N õukogude ajal käis elu viisaastakute ja parteikongresside taktis – Tartu autoremonditehases valmis 1961. aastal NLKP XXII kongressi auks mikrofurgoonauto TA-11 «Tartu». Tehase direktori käskkirjaga nr 47 24.veebruarist 1960 organiseeriti 6liikmeline “loominguline brigaad” Moskvitš-407 agregaatide baasil mikrofurgoonauto TA-11 «Tartu» konstrueerimiseks ja valmistamiseks. Eksperimentaalbrigaadi liikmete kaasabil pidi väikese furgoonauto katseeksemplar valmis saama Nõukogude Liidu kommunistliku partei XII kongressi eel. Selliste “auavaldustega” sooviti silma paista ja näidata edukaid töötulemusi tähtsatele otsustajatele.

M ikrofurgoon TA-11 oli 1961. aastal originaalne ja ainulaadne ilming. Enamus kaubavedusid toimus tol ajal suurte veoautodega. Ka linnasiseste vedude tarbeks olid kasutusel suured furgoonid või porteveokid. Analoogseid kaubukuid ei tootnud 1961. aastal veel ükski NSV Liidu autotehas. Uljanovski Autotehas valmistas küll mudelit UAZ-450 kuid see maastikuläbivusega auto oli mõeldud pigem sõjaväe otstarbeks. Samasse ajajärku jääv Riias valmistatav mikrobuss RAF-977 oli mõeldud reisijate vedamiseks mitte kaubavedudeks. Niisiis oli TA-11 Tartu mikrofurgoonidest esimene omataoline.

Mikrofurgoon ehitati kasutades sõiduauto Moskvitš-407 agregaate. Kui sõiduautol oli kandevkere, siis mikrofurgooni ehitamisel kasutati suurte furgooanutode ehitamise võtteid – valmistati spetsiaalne terastorust alusraam. Sellele kinnitati Moskvitši sillad, paigaldati mootor ja muud agregaadid. Seejärel ehitati alusraamile terastorudest keresõrestik, mis kaeti plekktahvlitega. Kere konstrueerimisel jäeti võimalus ka termoisolatsioonikihi paigaldamiseks.

Mootor:
MZMZ-407, 1,3l, 45hj, 4 silindrit reas
Kasutatav kütus: bensiin

Väljalaskeaastad:
katsemudel: 1961 (valmistati 1 eksemplar)

Kere tüüp:
täismetall-vagunkere terastorust alusraamil, ehitatud Moskvitš-407 agregaatide baasil.

Veoruumi maht: 	4,2 m³
Kandejõud: 	400 kg
Tühimass: 	997 kg

Furgoonauto valismõõdud:
	pikkus: 4000 mm
	laius 1600 mm
	kõrgus 1850 mm

Veoruumi sisemõõdud:
	pikkus 2400 mm
	laius 1545 mm
	kõrgus 1260 mm

Mikrofurgoon TA-11 tehase hoovil, 1961. Foto: Tartu ARKT arhiiv
Mikrofurgoon TA-11 tehase hoovil, 1961. Foto: Tartu ARKT arhiiv

A uto kabiiniosa oli valmistatud klaasplastist, selle valmistamine telliti Tallinnast Suur-Sõjamäel asunud tehasest «Orto». Juhikabiin oli kahekohaline, sel oli kaks külgust. Furgoonkerel oli nii tagaseinas kui auto paremal küljel laiad paarisuksed, mis hõlbustasid kauba laadimist.

Eksperimentaalmasina valmistamisest võtsid osa tehnoloog Kalev Antson, meister August Leeben, peakonstruktor Eugen Medvedev, peainsener Vello Teder, konstruktor Adolf Voolaid, Elmar Ala, Julius Silm, Elmar Müür ja Paul Jallai. Peale mikrofurgooni valmimist mõõdeti ja kalkuleeriti selle linnasiseses kaubaveos kasutuselevõtmisel tulenev sääst. Tulemuseks oli ratsionaliseerimisettepanek nr. 4, milles näidati kaubavedudes saavutatavat rahalist, ajalist ja tööjõudu puudutavat kokkuhoidu.

TA-11 seismas tehase laoplatsil Ilmatsalus. Foto: Johan Logina.
TA-11 seismas tehase laoplatsil Ilmatsalus. Foto: Johan Logina.

K ahjuks jäi hoolimata ratsionaliseerimisettepanekus näidatud säästust ja kokkuhoiust väike sõiduk ainult auavalduseks kommunismile. Selle ainueksemplar seisis peale “tähtsatele ninadele” demonstreerimist mõnda aega kasutuna tehase laoplatsil Ilmatsalus ja võis arvata, et mikrofurgooni ainsaks tegelikuks ülesandeks saab vanarauaplaani täitmine…

2010. aastal tulid üllatuslikult päevavalgele Jaan Pärdi fotod väikesest tundmatust autovrakist seismas Tallinnas Akadeemia teel Küberneetika Instituudi taga. Fotod pärinevad 1980ndate keskpaigast ning neilt vaatab vastu kadunuke – 1961. aastal Tartus eksperimentaalkorras valmistatud mikrofurgoon TA-11. Piltidel oleval vrakil on näha ka riiklik registreerimisnumber, mis annab edasise pidepunkti auto saatuse kindlaks tegemisel.

CategoryAjalugu